Kiedy warto zdecydować się na uchylną bramę garażową?

13 czerwca 2022

Kiedyś bramy do garażu były tylko rozwierane i można było je otwierać jedynie ręcznie. W dodatku w większości z nich, skrzydła dość szybko po zamontowaniu zaczynały szurać po podjeździe. Dlatego pojawienie się bram uchylnych oznaczało na rynku „garażowym” prawdziwą rewolucję.

Dzisiaj bramy uchylne mają poważną konkurencję w postaci segmentowychrolowanych. Mimo to wciąż są popularne i nie brakuje ich zwolenników. Najpewniej decydujące znaczenie ma ich niższa cena, ale także – dzięki prostej konstrukcji – mniejsza awaryjność oraz to, że praktycznie nie wymagają konserwacji. Bywają też takie sytuacje, w których bramy uchylne są niezastąpione.

Otwieranie i zamykanie

Jako główny minus bram uchylnych uważa się to, że przy otwieraniu i zamykaniu dół ich skrzydła wysuwa się przed lico garażu (Fot. 1 i 2). Nie oznacza to jednak, że możemy zniszczyć sobie samochód, gdy zbyt blisko podjedziemy do garażu.

Przy otwieraniu ręcznym nie będzie to po prostu możliwe, bo aby podnieść bramę, musimy przed nią stanąć. Natomiast podczas otwierania bramy za pomocą pilota, automatyka zatrzyma skrzydło, gdy natrafi ono na przeszkodę, na przykład w postaci zderzaka naszego samochodu.

Prawdą jest jednak, że w porównaniu z bramami segmentowymi i rolowanymi, przy uchylnych potrzeba więcej miejsca na podjeździe, gdy – przy zamkniętej bramie wjazdowej – stoi na nim samochód, a my chcemy otworzyć garaż.

Fot. Wiśniowski
Fot. 1 – Brama uchylna po otwarciu wysuwa się najpierw nieco poza lico garażu, by następnie schować się pod jego sufitem
Fot. Hörmann KG
Fot. 2 – Wybierając do garażu dwustanowiskowego dwie bramy uchylne zamiast jednej segmentowej inwestor sporo oszczędza

Uwaga! Są już w sprzedaży bramy uchylne, których skrzydło – w zależności od sposobu zamontowania – wychyla się poza ich lico nie więcej niż 4 cm! Ze względu jednak na wyższą cenę stosowane są one przede wszystkim w garażach, znajdujących się pod mieszkaniami w budynkach wielorodzinnych (Fot. 3).

Konstrukcja bram uchylnych sprawia, że po otwarciu – dzięki prowadnicom – ich skrzydło chowa się pod sufitem garażu (Fot. 4), więc w żadnym stopniu nie uszczupla ono powierzchni do parkowania.

Sprężyny, zamontowane po obu stronach ościeżnicy, ułatwiają otwieranie skrzydła, a jednocześnie hamują je przy zamykaniu, by brama nie zamknęła się gwałtownie. Oczywiście sprężyny te są zazwyczaj osłonięte, by przypadkowo nie uszczypać nieostrożnego użytkownika garażu.

Fot. Hörmann KG
Fot. 3 – Są już do kupienia bramy uchylne, które przy otwieraniu i zamykaniu wcale nie wysuwają się poza lico ściany garażu; niestety są droższe od tradycyjnych
Fot. Wiśniowski
Fot. 4 – Dzięki bocznym prowadnicom skrzydło bramy uchylnej chowa się pod sufitem garażu, a pomagają mu w tym dwie sprężyny zamontowane z boków ościeżnicy

Bramy uchylne można otwierać i zamykać ręcznie, ale oczywiście lepiej to robić za pomocą sterowanego pilotem siłownika, zamontowanego pod sufitem garażu. Można je wyposażyć we wszelkie zabezpieczenia i automatykę. Dzięki temu będą się one same ryglować po zamknięciu oraz zatrzymywać, gdy na wjeździe do garażu znajdzie się jakaś przeszkoda.

Jednocześnie nie ma problemu, by w razie braku prądu przejść na obsługę ręczną, zarówno z zewnątrz, jak i z wnętrza zamkniętego garażu.

Dobrze, jeśli skrzydło takiej bramy jest ocieplone styropianem, pianką poliuretanową lub wełną mineralną. Przy czym przydaje się to nie po to, by ocieplenie chroniło garaż przed stratami ciepła, gdyż ogrzewanie go – w sytuacji, gdy jego brama jest w największe mrozy otwierana co najmniej kilka razy dziennie na wiele minut – nie jest najrozsądniejszym rozwiązaniem. Chodzi po prostu o to, by dzięki ociepleniu nie szroniło się skrzydło od wewnątrz garażu, gdy na przykład po wilgotnych dniach przychodzi mroźna noc.

Element elewacji

Brama uchylna jest niezastąpiona, gdy w elewacji domu są na przykład detale drewniane i zależy nam by ona też była tak wykończona, tworząc z elewacją jedną kompozycyjną całość (Fot. 5-8). Wystarczy jedynie zamówić bramę do indywidualnego wykończenia i jej skrzydło wypełnić od zewnątrz na budowie, podczas wykonywania pozostałych elementów elewacyjnych domu.

Fot. Hörmann KG
Fot. 5 – Skrzydło bramy, nadproża garażu i okien domu oraz frontowa ściana lukarny wykończone są w ten sam sposób
Fot. Wiśniowski
Fot. 6 – Do wykończenia skrzydła bramy i ścian garażu zostały użyte te same materiały, jak do drzwi wejściowych
Fot. Hörmann KG
Fot. 7 – Dzięki osłonięciu całej frontowej ściany garażu, poziomymi, drewnianymi listwami, zastosowanymi także na dużych fragmentach elewacji domu, jego brama jest praktycznie niewidoczna
Fot. Hörmann KG
Fot. 8 – Bramy tego podwójnego garażu, zamontowane w licu jego ścian, mają skrzydła wykończone takimi samymi panelami drewnianymi, jak jego elewacja, a jej poziome i pionowe podziały wynikają z wielkości bram
Zobacz także
Powodzie w Polsce może nie są częstym zjawiskiem, ale jednak od czasu do czasu się zdarzają. Na terenach...
Agregaty prądotwórcze stały się niezwykle popularnymi urządzeniami. Sprzyja temu zarówno zwiększona dostępność w...
Fot. Ytong Xella
Przeznaczone do murowania ścian bloki wapienno-piaskowe (silikatowe) są jednymi z najzdrowszych materiałów...
Myślisz o remoncie łazienki, ale nie wiesz, ile to może kosztować? Ceny usług i materiałów budowlanych...