Czy warto robić w garażu odwodnienie liniowe?
12 sierpnia 2020

Można oczywiście rozważać, czy warto w ogóle coś robić, by nie było w garażu kałuży po topniejącym śniegu. Zimy mamy raczej łagodne, a gdy garaż jest nieogrzewany, to przywieziony pod samochodem śnieg nie będzie się tak szybko topił. Jeśli jednak garaż jest połączony bezpośrednio z domem, to wykonanie w nim powierzchniowego odwodnienia może okazać się rozwiązaniem bardzo praktycznym.

Woda z topniejącego śniegu nie będzie stać w garażu, jeśli zrobimy w nim odwodnienia liniowe, a podłogę wykończoną gresem ułożymy z odpowiednimi spadkami.

ROZWIĄZANIE GORSZE

W garażu na jeden samochód właściciele wykonują zwykle jedno odwodnienie liniowe wzdłuż jego osi. Musi mieć ono – podobnie jak i cała podłoga – spadek w kierunku bramy. Dodatkowo jednak, by woda spływała do kratek odwadniających, podłoga musi mieć też pochylenie w ich kierunku

Już z tego widać, że przy takiej lokalizacji odwodnienia, poprawne ułożenie podłogi w garażu nie jest łatwe. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, jeśli jest to garaż na dwa samochody. W dodatku trzeba wtedy zrobić dwa odwodnienia liniowe (Rys. 1).

Rys. 1 – Odwodnienia liniowe w garażu dwustanowiskowym mogą być dwa – pod samochodami lub jedno – wzdłuż bramy
Rys. 2 – Przekrój przez wjazd do garażu z odwodnieniem liniowym wzdłuż bramy

ROZWIĄZANIE LEPSZE

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest lokalizacja odwodnienia wzdłuż linii bramy wjazdowej (Rys. 2).

Po pierwsze – podłoga w garażu na całej powierzchni będzie miała jednakowy spadek, co ułatwi układanie płytek.

Po drugie – taka lokalizacja odwodnienia uniemożliwi dotarcie wody z topniejącego śniegu do bramy wjazdowej, dzięki czemu nie grozi nam jej przymarznięcie do progu i ewentualne uszkodzenie napędu (Fot. 1 i 2).

W końcu po trzecie – do wykonania takiego odwodnienia, zwłaszcza w garażu dwustanowiskowym, będziemy potrzebować mniej korytek, a więc będzie ono tańsze niż przy poprzednim rozwiązaniu.

Fot. 1 – Pojedyncze odwodnienie wzdłuż bramy garażowej spełni swoją rolę za mniejsze pieniądze
Fot. 2 – Lokalizacja odwodnienia wzdłuż bramy ułatwia też wykonanie i wykończenie podłogi w garażu, gdyż ma ona tylko jeden spadek

WODA Z ODWODNIENIA

Niezależnie od tego, który wariant odwodnienia garażu wybierzemy, nie będzie problemu z odprowadzeniem z niego wody (Fot. 3 i 4). Jest jej po prostu tak mało, że bez względu na to, jaki bardzo przepuszczalny mamy grunt na działce, wystarczy jedynie wyprowadzić do ogrodu perforowaną rurę drenarską. Dla pewności możemy ją jednak obsypać dookoła żwirem i przed zasypaniem ziemią roślinną, przykryć go geowłókniną.

Fot. 3 – Woda zebrana z topniejącego śniegu przez odwodnienie liniowe jest wyprowadzona rurą kanalizacyjną poza budynek i rozsączkowywana na działce
Fot. 4 – Odwodnienie liniowe wzdłuż bramy do garażu na etapie realizacji; po prawej stronie widoczna rura odprowadzająca wodę do ogrodu
Zobacz także
Nie jest wprawdzie zadaniem inwestora sprawdzanie, czy cieśle wykonali więźbę dachową zgodnie z projektem,...
Fot. Fakro
Współcześni architekci tworzą minimalistyczne projekty budynków, w których główną rolę grają wielkoformatowe...
Fot. Sokółka Okna i Drzwi
Każdy inwestor ma możliwość zdecydowania, z jakich materiałów będzie zbudowany jego własny dom. Przy czym...
Fot. Vaillant
Pompy ciepła coraz powszechniej stosowane są do centralnego ogrzewania i chłodzenia domów oraz...