Osób, które budują lub remontują swój dom, nie trzeba przekonywać do segmentowej bramy garażowej. Prawie 80% z nich wybiera właśnie ten model, chociaż może być on nawet kilka razy droższy od bramy uchylnej. Jeśli jednak do kosztu każdego z tych modeli bram dodamy wydatki na napęd i montaż, to procentowe różnice w cenie między nimi nie będą już takie duże.
Podstawową zaletą bram segmentowych jest to, że przy otwieraniu i zamykaniu nie wysuwają się przed lico garażu (Fot. 1). Dzięki temu mniejszy może być przed nim podjazd, na którym przy zamkniętej bramie wjazdowej będzie można pozostawić samochód.
Ale nie jest to jedyny pożytek z bramy segmentowej. Montuje się ją od wewnętrznej strony ściany garażu, więc kształt i wymiary nadproża nie stanowią tu żadnego ograniczenia. Bramy segmentowe można zamontować nawet wtedy, gdy nad wjazdem do garażu znajduje się nadproże łukowe (Fot. 2).
Taki sposób montażu tych bram sprawia, że ich konstrukcja w żadnym stopniu nie zmniejsza szerokości wjazdu do garażu. Powiększa się też – o grubość ściany garażu – odległość od lica jego bramy do bramy wjazdowej na działkę (Fot. 3).
Ponieważ segmenty tych bram poruszają się w prowadnicach (Fot. 4), więc na wszystkich swoich krawędziach są szczelne i dobrze chronią garaż przed podmuchami wiatru. Większy jest zatem sens ocieplania elementów, z których składają się takie bramy i dlatego pod względem izolacyjności termicznej przewyższają one zdecydowanie bramy uchylne. Z tego względu bramy segmentowe są szczególnie polecane do garaży, które wbudowane są w bryłę domu lub do niego dostawione. Dotyczy to zwłaszcza domów energooszczędnych oraz garaży ogrzewanych.
Dzięki prowadnicom, bramy segmentowe można też skuteczniej zabezpieczyć przed włamaniem, przez zastosowanie mocniejszego ryglowania niż w bramach uchylnych.
Do góry lub w bok
Większość bram segmentowych otwiera się do góry, przemieszczając się pod strop garażu (Fot. 5). Oprócz tych modeli, są też takie, które otwierają się w bok, przesuwając się na jedną ze ścian garażu (Fot. 6).
Może być to korzystne rozwiązanie, gdy pod sufitem garażu poprowadzono instalacje, na przykład wentylacji mechanicznej. Model bram segmentowych przesuwanych na ścianę, choć jest droższy od tych najpopularniejszych otwieranych na sufit, sprawdzi się też wtedy, gdy garaż nie ma ani wejścia łączącego go z domem, ani dodatkowych drzwi – na przykład do ogrodu. Nie trzeba wtedy bowiem otwierać całej bramy, by schować w garażu kosiarkę lub zabrać z niego rower.
Napęd automatyczny
Każda brama garażowa, nie tylko segmentowa, musi dać się otworzyć ręcznie. Zawsze bowiem może zdarzyć się przerwa w dopływie prądu. Na co dzień wygodniej jest oczywiście wyposażyć bramę w elektryczny napęd i obsługiwać ją automatycznie za pomocą pilota. Taki napęd ma oczywiście zabezpieczenia, by brama zatrzymywała się (lub cofała), gdy trafi na przeszkodę.
Zimą otwarcie bramy uchylnej może uniemożliwić zaspa śniegu, zwłaszcza mokrego, zalegająca przed garażem. Dla segmentowej nie byłoby to oczywiście problemem (Fot. 7), ale za to grozi jej przymarznięcie do progu. Nie powinniśmy jednak obawiać, że możemy spalić silnik. Automatyka rozpozna, że zwiększyła się siła potrzebna do otwarcia bramy i napęd się wyłączy. By jednak ograniczyć takie sytuacje, dobrze jest zrobić wzdłuż bramy odwodnienie liniowe (Fot. 8). dzięki któremu woda skapująca na podłogę z oblodzonego samochodu i nie będzie się gromadzić i zamarzać przy progu.
* * *
Popularność bram segmentowych sprawia, że ich wzornictwo jest bardzo bogate. Bez żadnych problemów można je dobrać zarówno do domów o nowoczesnej architekturze (Fot. 9), jak i rustykalnej, w elewacji których dominują elementy drewniane (Fot. 10).