Jakie są zalety rolowanej bramy garażowej?

Garażowe bramy rolowane, nazywane też roletowymi lub żaluzjowymi, zaliczane są do rozwiązań z wyższej półki, nie tylko dlatego, że są droższe od uchylnych i segmentowych. Swoim wyglądem i zasadą działania bardzo przypominają rolety stosowane w oknach i drzwiach balkonowych.

Dzięki swojej konstrukcji, podczas zamykania i otwierania bramy te nie zajmują miejsca nie tylko przed wjazdem do garażu (jak uchylne), ale też wewnątrz garażu (jak uchylne i segmentowe). W niektórych sytuacjach – na przykład przy bardzo niskim nadprożu lub braku miejsca pod sufitem – może to być ich ważnym atutem.
Skrzydło bram rolowanych (Fot. 1) składa się z wąskich, sztywnych lameli (profili), wykonanych najczęściej z aluminium i wypełnionych pianką poliuretanową. Są one ze sobą połączone zaczepami, dzięki którym dają się łatwo nawijać na wał, ukryty w specjalnej skrzynce (kasecie) zamocowanej nad wjazdem do garażu.

Fot. Hörmann KG
Fot. 1 – Bramy rolowane, których płaszcz składa się z wąskich lameli (profili), podczas otwierania i zamykania nie zabierają miejsca przed garażem, ani w jego wnętrzu

W niektórych modelach napęd wału znajduje się poza skrzynką (Fot. 2), dzięki czemu jest do niego łatwy dostęp w celu konserwacji lub ewentualnej naprawy.
Bramy rolowane kupuje się zawsze z elektrycznym napędem, ale to nie znaczy, że w razie jego awarii, lub po prostu podczas przerwy w dostawie prądu, nie da się jej otworzyć ręcznie. Większość z nich jest zresztą wyposażona w sprężyny (Fot. 3), usprawniające pracę mechanizmu napędowego, więc także manualna obsługa bramy nie wymaga użycia zbyt dużej siły; nie jest też potrzebna do tego korba.
Bramy te otwiera się i zamyka zdalnie za pomocą pilota. Są one oczywiście wyposażone w różnego rodzaju zabezpieczenia, które chronią je na przykład przed opadnięciem pod własnym ciężarem lub przerywają ich zamykanie, gdy w świetle wjazdu do garażu znajdzie się osoba lub samochód albo pojawi się nagle jakaś inna przeszkoda. Po zamknięciu brama rygluje się automatycznie, uniemożliwiając jej podważenie albo przynajmniej utrudniając otwarcie przez osobę do tego nieuprawnioną; przy braku zasilania można to zrobić także ręcznie za pomocą kluczyka.

Fot. Hörmann KG
Fot. 2 – W niektórych modelach bram rolowanych napęd wału, na który nawijany jest ich płaszcz, znajduje się poza kasetą, dzięki czemu dostęp do niego podczas konserwacji jest ułatwiony
Fot. Hörmann KG
Fot. 3 – Mechanizm napędowy bram rolowanych często wyposażony jest w podwójne sprężyny, umożliwiające ich ciche i łagodne otwieranie oraz zamykanie, także w sytuacjach awaryjnych

MIEJSCE MONTAŻU

Największa zaletą bramy rolowanej jest jednak chyba to, że można ją zamontować w dowolnym miejscu otworu wjazdowego do garażu. Można to zrobić nie tylko od strony wewnętrznej – jak segmentową, ale także od zewnątrz – powiększając w ten sposób miejsce w garażu. W tym drugim wariancie kaseta, w której chowa się nawinięty na wał płaszcz bramy, jest odpowiednio zabezpieczona przed opadami atmosferycznymi i ingerencją osób trzecich.
Zarówno przy montażu od środka, jak i od zewnątrz nie ma znaczenia kształt otworu wjazdowego do garażu – jego nadproże może być także łukowe.
Bramę rolowaną można też zamontować w świetle ościeża, podobnie jak uchylną, ale wjazd do garażu musi być wtedy odpowiednio wysoki, by pod nadprożem znalazło się miejsce na kasetę.

* * *
Bramy rolowane, zapewne z racji tego, że sprzedaje się ich mniej, oferowane są w mniejszym wyborze kolorystycznym niż na przykład segmentowe. U producenta można często zamówić bramę rolowaną z lamelami pokrytymi okładziną imitująca drewno (Fot. 4), odporną na promieniowanie ultrafioletowe i zmienne warunki atmosferyczne.
Ich maksymalna szerokość, nie przekraczająca zazwyczaj 5 m, jest wystarczająca przy garażu dwustanowiskowym, natomiast największa wysokość – około 3 m – umożliwia parkowanie w nim nawet dużego samochodu osobowego z bagażnikiem na dachu.

Fot. Hörmann KG
Fot. 4 – Na zamówienie można mieć bramę rolowaną z lamelami pokrytymi, odporną na warunki atmosferyczne i promieniowanie słoneczne, okładziną imitującą drewno

więcej na ten temat:

Jakie są zalety segmentowej bramy garażowej?

Kiedy warto zdecydować się na uchylną bramę garażową?

Czy w podwójnym garażu lepiej mieć jedną bramę, czy dwie?

Czy garaż w bryle domu to dobre rozwiązanie?

Czy garaż w bryle domu powinien być ogrzewany?

Zobacz także

W domach jednorodzinnych ze stromymi dachami więźby dachowe mają najczęściej konstrukcję krokwiowo-jętkową. Budynki te są bowiem zbyt szerokie, żeby można było w nich zastosować proste więźby krokwiowe i zbyt wąskie, by konstrukcja dachu musiała być płatwiowo-kleszczowa. Ze względu na dużą popularność dachów krokwiowo-jętkowych mogłoby się wydawać, że nie powinny się w nich zdarzać błędy – ani wykonawcze, ani projektowe. Tymczasem wcale tak nie jest. Najczęstszym z błędów jest niepoprawne […]

.

Kuchnia musi być przede wszystkim wygodna w użytkowaniu, jednak nie bez znaczenia jest również jej estetyka. W niej przygotowuje się bowiem posiłki, a na doznania smakowe osób je spożywających ma wpływ – obok umiejętności kucharza, receptury potraw oraz jakości użytych składników – także wygląd tego miejsca. Planując rozmieszczenie oraz rodzaj, wielkość i kolorystykę kuchennych mebli i urządzeń, trzeba kierować się – oprócz gustu i upodobań domowników […]

.

Gdy na budowie widzi się solidny żelbetowy strop nad parterem, aż trudno uwierzyć, że po zdjęciu stemplowania ugnie się on już pod własnym ciężarem. A przecież później będą go jeszcze obciążać podłoga, ściany działowe, meble oraz mieszkańcy i ich goście. Tymczasem prawda jest taka, że każdy strop, podobnie jak każda obciążana belka, ugina się mniej lub bardziej. I nie ma znaczenia, czy jest on żelbetowy, drewniany czy stalowy. Dlatego […]

.

W betonowych elementach konstrukcji domu murowanego, takich jak stropy, schody i słupy, a w budynkach niepodpiwniczonych – także podkład podłogi na gruncie, znajduje się dużo wilgoci technologicznej. To samo dotyczy jego murowanych ścian, zwłaszcza gdy są wykonane z bloczków betonu komórkowego lub wapienno-piaskowych. Wilgoci tej warto się pozbyć przed przystąpieniem do dalszych prac budowlanych, ale nie jest to wcale łatwe. Najtrudniej jest to zrobić wtedy, gdy dom ma być wybudowany w ciągu […]

.