Garażowe bramy rolowane, nazywane też roletowymi lub żaluzjowymi, zaliczane są do rozwiązań z wyższej półki, nie tylko dlatego, że są droższe od uchylnych i segmentowych. Swoim wyglądem i zasadą działania bardzo przypominają rolety stosowane w oknach i drzwiach balkonowych.
Dzięki swojej konstrukcji, podczas zamykania i otwierania bramy te nie zajmują miejsca nie tylko przed wjazdem do garażu (jak uchylne), ale też wewnątrz garażu (jak uchylne i segmentowe). W niektórych sytuacjach – na przykład przy bardzo niskim nadprożu lub braku miejsca pod sufitem – może to być ich ważnym atutem.
Skrzydło bram rolowanych (Fot. 1) składa się z wąskich, sztywnych lameli (profili), wykonanych najczęściej z aluminium i wypełnionych pianką poliuretanową. Są one ze sobą połączone zaczepami, dzięki którym dają się łatwo nawijać na wał, ukryty w specjalnej skrzynce (kasecie) zamocowanej nad wjazdem do garażu.
W niektórych modelach napęd wału znajduje się poza skrzynką (Fot. 2), dzięki czemu jest do niego łatwy dostęp w celu konserwacji lub ewentualnej naprawy.
Bramy rolowane kupuje się zawsze z elektrycznym napędem, ale to nie znaczy, że w razie jego awarii, lub po prostu podczas przerwy w dostawie prądu, nie da się jej otworzyć ręcznie. Większość z nich jest zresztą wyposażona w sprężyny (Fot. 3), usprawniające pracę mechanizmu napędowego, więc także manualna obsługa bramy nie wymaga użycia zbyt dużej siły; nie jest też potrzebna do tego korba.
Bramy te z zasady otwiera się i zamyka zdalnie za pomocą pilota. Przy braku zasilania można to zrobić także ręcznie za pomocą kluczyka. Bramy rolowane są oczywiście wyposażone w różnego rodzaju zabezpieczenia, które chronią je na przykład przed opadnięciem pod własnym ciężarem lub przerywają ich zamykanie, gdy w świetle wjazdu do garażu znajdzie się osoba lub samochód albo pojawi się nagle jakaś inna przeszkoda. Po zamknięciu brama rygluje się automatycznie, uniemożliwiając jej podważenie albo przynajmniej utrudniając otwarcie przez osobę do tego nieuprawnioną.
Miejsce montażu
Największa zaletą bramy rolowanej jest jednak chyba to, że można ją zamontować w dowolnym miejscu otworu wjazdowego do garażu. Można to zrobić nie tylko od strony wewnętrznej – jak segmentową, ale także od zewnątrz – powiększając w ten sposób miejsce w garażu. W tym drugim wariancie kaseta, w której chowa się nawinięty na wał płaszcz bramy, jest odpowiednio zabezpieczona przed opadami atmosferycznymi i ingerencją osób trzecich.
Zarówno przy montażu od środka, jak i od zewnątrz nie ma znaczenia kształt otworu wjazdowego do garażu – jego nadproże może być także łukowe.
Bramę rolowaną można też zamontować w świetle ościeża, podobnie jak uchylną, ale wjazd do garażu musi być wtedy odpowiednio wysoki, by pod nadprożem znalazło się miejsce na kasetę.
* * *
Bramy rolowane, zapewne z racji tego, że sprzedaje się ich mniej, oferowane są w mniejszym wyborze kolorystycznym niż na przykład segmentowe. U producenta można często zamówić bramę rolowaną z lamelami pokrytymi okładziną imitującą drewno (Fot. 4), odporną na promieniowanie ultrafioletowe i zmienne warunki atmosferyczne.
Ich maksymalna szerokość, nie przekraczająca zazwyczaj 5 m, jest wystarczająca przy garażu dwustanowiskowym, natomiast największa wysokość – około 3 m – umożliwia parkowanie w nim nawet dużego samochodu osobowego z bagażnikiem na dachu.