Czy w podwójnym garażu lepiej mieć jedną bramę, czy dwie?

listek54bWielu inwestorów chce mieć obecnie w nowo budowanym domu garaż na dwa samochody. Czy ma on mieć jedną dużą bramę, czy dwie małe – to pytanie, na które muszą sobie wówczas odpowiedzieć.

Zarówno garaż mały, jak i duży może być zaprojektowany w bryle budynku lub do niej dostawiony. Może też stać oddzielnie na działce, na przykład przy ulicy i być z domem połączony jedynie zadaszonym przejściem.

GARAŻ W BRYLE DOMU

Jeśli garaż z domem stanowi całość, decyzja dotycząca liczby bram podyktowana jest jedynie względami funkcjonalnymi i finansowymi.

Duża brama to z pewnością wygodniejszy wjazd do garażu dla dwóch samochodów. Z kolei dwie bramy to mniejsze wychłodzenie garażu zimą; rzadko bowiem właściciele opuszczają garaż i wracają do niego jednocześnie. Przy dwóch bramach garaż jest więc otwierany na mróz jedynie w połowie.

Dla niektórych plusem dwóch bram jest większa dyskrecja, bo otwierając jedną z nich, nie pokazują drugiego samochodu…

Jeśli dla kogoś najistotniejszy jest koszt obu rozwiązań, to po wybraniu modelu łatwo może sprawdzić u dystrybutora lub producenta, co jest droższe – montaż dużej bramy z mocniejszym napędem czy dwóch małych bram ze słabszymi?

Fot.1 – Na garażu z płaskim dachem dostawionym do domu można urządzić taras dostępny na przykład z sypialni na poddaszu

GARAŻ OBOK DOMU

Inaczej jest, gdy garaż jest budynkiem wolnostojącym lub dostawionym do domu (Fot. 1). Zwykle jest on przykryty płaskim dachem; gdy przylega do domu można na nim na przykład urządzić taras przy sypialniach.

Wiele zależy oczywiście od architektury samego domu, ale duży garaż z płaskim dachem to sytuacja spotykana najczęściej. Robienie nad nim stromego dachu to rzadkość, chyba że przewidziano urządzenie na jego stropie mieszkalnego poddasza. Tylko, że wtedy mamy do czynienia z opisaną wcześniej sytuacją, czyli garażem w bryle domu (a właściwie domem w bryle garażu…).

Jeśli więc mamy samodzielny podwójny garaż z płaskim dachem to za wyborem dwóch małych bram, zamiast jednej dużej, zdecydowanie przemawia… śnieg. Niewiele osób ma bowiem ochotę w czasie śnieżycy zrzucać jego nadmiar z dachu, by uchronić od zniszczenia znajdujące się pod nim samochody… i sam garaż.

MOCNIEJSZY DACH

Wykorzystując filar pomiędzy mniejszymi bramami możemy wielokrotnie zwiększyć nośność dachu i absolutnie nie przejmować się śniegiem.

Przeważnie konstrukcją dachu nad takim podwójnym garażem jest któryś z popularnych stropów gęstożebrowych oparty na podłużnych ścianach (Rys. 1).

Wykonując w środku jego rozpiętości mały podciąg (25 x 40 cm), oparty na filarze pomiędzy bramami i dodatkowym słupie żelbetowym (25 x 25 cm), ustawionym na betonowej stopie w środku garażu (Rys. 2), możemy w prosty sposób znakomicie wzmocnić jego dach.

Rys. 1 – Garaż na dwa samochody z jedną bramą
Rys. 2 – Garaż na dwa samochody z dwiema bramami
1
Zobacz także

Nawet początkujący wykonawca wie, że betonowe wylewki podłogowe nie powinny bezpośrednio stykać się ze ścianami i słupami konstrukcyjnymi, tylko być od nich oddzielone elastycznymi taśmami, czyli oddylatowane. Dla pewnego inwestora było więc dużym i przykrym zaskoczeniem, gdy doświadczona wydawałoby się firma „dobetonowała” mu wylewki do sięgających podłogi dużych okien tarasowych. Powodów oddzielania od konstrukcji domu brzegów betonowych lub anhydrytowych podkładów podłogowych, nazywanych wylewkami, jest kilka. Dla […]

.
Fot. Vaillant

Domy, które powstały 20 lat temu, są z pewnością słabiej ocieplone od budowanych obecnie. Nie na tyle jednak, by opłacało się w nich przeprowadzać gruntowną termomodernizację ścian czy dachu. Chyba, że elewacja domu lub dachowe pokrycie wymagają generalnego remontu. Do ogrzewania takich, niestarych przecież domów zużywa się stosunkowo dużo energii. Można jednak ten stan łatwo zmienić, wymieniając w nich urządzenie grzewcze, które pod względem technicznym zużywa się […]

.

Nowoczesny kocioł kondensacyjny, który ma zamkniętą komorę spalania, można zamontować praktycznie wszędzie. Może więc być to nie tylko pomieszczenie techniczne, nazywane wówczas kotłownią, ale także kuchnia, łazienka, a nawet korytarz. Nic więc dziwnego, że nie brakuje inwestorów, którzy chętnie taki kocioł zamontowaliby… w garażu. Tymczasem takie miejsce zamontowania kotła natrafia często na opór ze strony kominiarzy czy instalatorów, a bywa że i inspektorów nadzoru budowlanego. Czy słusznie? Czy rzeczywiście nie można lub nie powinno się w domu jednorodzinnym […]

.

Okna, zarówno plastikowe, jak i drewniane, odkształcają się pod wpływem zmian temperatury. Silne podmuchy wiatru mogą także powodować ich drgania. Dlatego kruchy ze swej natury tynk w miejscu bezpośredniego styku z oknami jest narażony na uszkodzenia. Z tego powodu dobry tynkarz przed przystąpieniem do tynkowania wnęk okiennych przykleja do ościeżnic specjalne uszczelki (Fot. 1), które umożliwiają nie tylko estetyczne, ale i trwałe wykończenie styku tynku z ościeżnicą. Mają one z obu stron […]

.