Czy w podwójnym garażu lepiej mieć jedną bramę, czy dwie?

listek54bWielu inwestorów chce mieć obecnie w nowo budowanym domu garaż na dwa samochody. Czy ma on mieć jedną dużą bramę, czy dwie małe – to pytanie, na które muszą sobie wówczas odpowiedzieć.

Zarówno garaż mały, jak i duży może być zaprojektowany w bryle budynku lub do niej dostawiony. Może też stać oddzielnie na działce, na przykład przy ulicy i być z domem połączony jedynie zadaszonym przejściem.

GARAŻ W BRYLE DOMU

Jeśli garaż z domem stanowi całość, decyzja dotycząca liczby bram podyktowana jest jedynie względami funkcjonalnymi i finansowymi.

Duża brama to z pewnością wygodniejszy wjazd do garażu dla dwóch samochodów. Z kolei dwie bramy to mniejsze wychłodzenie garażu zimą; rzadko bowiem właściciele opuszczają garaż i wracają do niego jednocześnie. Przy dwóch bramach garaż jest więc otwierany na mróz jedynie w połowie.

Dla niektórych plusem dwóch bram jest większa dyskrecja, bo otwierając jedną z nich, nie pokazują drugiego samochodu…

Jeśli dla kogoś najistotniejszy jest koszt obu rozwiązań, to po wybraniu modelu łatwo może sprawdzić u dystrybutora lub producenta, co jest droższe – montaż dużej bramy z mocniejszym napędem czy dwóch małych bram ze słabszymi?

Fot.1 – Na garażu z płaskim dachem dostawionym do domu można urządzić taras dostępny na przykład z sypialni na poddaszu

GARAŻ OBOK DOMU

Inaczej jest, gdy garaż jest budynkiem wolnostojącym lub dostawionym do domu (Fot. 1). Zwykle jest on przykryty płaskim dachem; gdy przylega do domu można na nim na przykład urządzić taras przy sypialniach.

Wiele zależy oczywiście od architektury samego domu, ale duży garaż z płaskim dachem to sytuacja spotykana najczęściej. Robienie nad nim stromego dachu to rzadkość, chyba że przewidziano urządzenie na jego stropie mieszkalnego poddasza. Tylko, że wtedy mamy do czynienia z opisaną wcześniej sytuacją, czyli garażem w bryle domu (a właściwie domem w bryle garażu…).

Jeśli więc mamy samodzielny podwójny garaż z płaskim dachem to za wyborem dwóch małych bram, zamiast jednej dużej, zdecydowanie przemawia… śnieg. Niewiele osób ma bowiem ochotę w czasie śnieżycy zrzucać jego nadmiar z dachu, by uchronić od zniszczenia znajdujące się pod nim samochody… i sam garaż.

MOCNIEJSZY DACH

Wykorzystując filar pomiędzy mniejszymi bramami możemy wielokrotnie zwiększyć nośność dachu i absolutnie nie przejmować się śniegiem.

Przeważnie konstrukcją dachu nad takim podwójnym garażem jest któryś z popularnych stropów gęstożebrowych oparty na podłużnych ścianach (Rys. 1).

Wykonując w środku jego rozpiętości mały podciąg (25 x 40 cm), oparty na filarze pomiędzy bramami i dodatkowym słupie żelbetowym (25 x 25 cm), ustawionym na betonowej stopie w środku garażu (Rys. 2), możemy w prosty sposób znakomicie wzmocnić jego dach.

Rys. 1 – Garaż na dwa samochody z jedną bramą
Rys. 2 – Garaż na dwa samochody z dwiema bramami
1
Zobacz także

Dla zagwarantowania domownikom pełnego komfortu podczas korzystania z łazienki, powinna być w niej utrzymywana temperatura wyższa niż w pozostałych pomieszczeniach domu. Najlepiej jeśli jest to 25ºC. Wbrew pozorom ogrzanie niedużej łazienki do takiej temperatury wcale nie jest jednak sprawą prostą. W małej łazience z oknem, zwłaszcza znajdującej się na poddaszu, trudno jest bowiem znaleźć miejsce na odpowiednio duży grzejnik drabinkowy lub płytowy. Wanna, prysznic, umywalki […]

.
Fot. Velux

Odpowiednio dobrane i prawidłowo rozmieszczone okna dachowe mają duży wpływ na energooszczędność budynku, doświetlenie pomieszczeń światłem dziennym, a także na ich właściwą wentylację. Montaż zarówno okien, jak i rolet przyniesie oczekiwane rezultaty, jeśli będziemy z nich aktywnie korzystać. Na ogół jednak żyjemy w pośpiechu i często zapominamy o wietrzeniu i regulacji nagrzewania pomieszczeń. Produkty elektryczne VELUX ułatwiają dbanie o jakość powietrza w domu i jednocześnie o bezpieczeństwo oraz komfort mieszkańców. Na sterowanie […]

.

Garaż – szczególnie taki, w którym mają się zmieścić dwa samochody – zajmuje sporo miejsca. W czasach, gdy praktycznie wszystkie domy jednorodzinne miały piwnice, przeważnie właśnie w nich umieszczano garaże. Takie rozwiązanie nie było jednak wygodne dla domowników, ani też dobre dla samego garażu, który łatwo mogła zalać większa ulewa. Największym problemem było to, że zjazd do garażu, który znajdował się poniżej terenu, musiał być […]

.
Fot. Vaillant

Na wzrost popularności paneli fotowoltaicznych mają wpływ z jednej strony – malejący koszt ich instalacji oraz możliwość skorzystania z różnych form dofinansowania, z drugiej – wielkie prawdopodobieństwo znacznego wzrostu cen sieciowego prądu. Nie bez znaczenia jest też możliwość przesyłania do sieci energetycznej nadwyżek wyprodukowanego przez panele prądu i w następnym roku odbierania ich znacznej części za darmo (Fot. 1). Fot. VaillantFot. 1 – Prąd wytworzony przez ogniwa fotowoltaiczne należy przede wszystkim […]

.