Czy w podwójnym garażu lepiej mieć jedną bramę, czy dwie?

25 września 2022

listek54bWielu inwestorów chce mieć obecnie w nowo budowanym domu garaż na dwa samochody. Czy ma on mieć jedną dużą bramę, czy dwie małe – to pytanie, na które muszą sobie wówczas odpowiedzieć.

Zarówno garaż mały, jak i duży może być zaprojektowany w bryle budynku lub do niej dostawiony. Może też stać oddzielnie na działce, na przykład przy ulicy i być z domem połączony jedynie zadaszonym przejściem.

Garaż w bryle domu

Jeśli garaż z domem stanowi całość, decyzja dotycząca liczby bram podyktowana jest jedynie względami funkcjonalnymi i finansowymi.

Duża brama to z pewnością wygodniejszy wjazd do garażu dla dwóch samochodów. Z kolei dwie bramy to mniejsze wychłodzenie garażu zimą; rzadko bowiem właściciele opuszczają garaż i wracają do niego jednocześnie. Przy dwóch bramach garaż jest więc otwierany na mróz jedynie w połowie.

Dla niektórych plusem dwóch bram jest większa dyskrecja, bo otwierając jedną z nich, nie pokazują drugiego samochodu…

Jeśli dla kogoś najistotniejszy jest koszt obu rozwiązań, to po wybraniu modelu łatwo może sprawdzić u dystrybutora lub producenta, co jest droższe – montaż dużej bramy z mocniejszym napędem czy dwóch małych bram ze słabszymi?

Fot.1 – Na garażu z płaskim dachem dostawionym do domu można urządzić taras dostępny na przykład z sypialni na poddaszu

Garaż obok domu

Inaczej jest, gdy garaż jest budynkiem wolnostojącym lub dostawionym do domu (Fot. 1). Zwykle jest on przykryty płaskim dachem; gdy przylega do domu można na nim na przykład urządzić taras przy sypialniach.

Wiele zależy oczywiście od architektury samego domu, ale duży garaż z płaskim dachem to sytuacja spotykana najczęściej. Robienie nad nim stromego dachu to rzadkość, chyba że przewidziano urządzenie na jego stropie mieszkalnego poddasza. Tylko, że wtedy mamy do czynienia z opisaną wcześniej sytuacją, czyli garażem w bryle domu (a właściwie domem w bryle garażu…).

Jeśli więc mamy samodzielny podwójny garaż z płaskim dachem to za wyborem dwóch małych bram, zamiast jednej dużej, zdecydowanie przemawia… śnieg. Niewiele osób ma bowiem ochotę w czasie śnieżycy zrzucać jego nadmiar z dachu, by uchronić od zniszczenia znajdujące się pod nim samochody… i sam garaż.

Mocniejszy dach

Wykorzystując filar pomiędzy mniejszymi bramami możemy wielokrotnie zwiększyć nośność dachu i absolutnie nie przejmować się śniegiem.

Przeważnie konstrukcją dachu nad takim podwójnym garażem jest któryś z popularnych stropów gęstożebrowych oparty na podłużnych ścianach (Rys. 1).

Wykonując w środku jego rozpiętości mały podciąg (25 x 40 cm), oparty na filarze pomiędzy bramami i dodatkowym słupie żelbetowym (25 x 25 cm), ustawionym na betonowej stopie w środku garażu (Rys. 2), możemy w prosty sposób znakomicie wzmocnić jego dach.

Rys. 1 – Garaż na dwa samochody z jedną bramą
Rys. 2 – Garaż na dwa samochody z dwiema bramami

Strop oparty na ścianach zewnętrznych jest projektowany jako belka swobodnie podparta (Rys. 3). Jeśli podeprzemy go w środku podciągiem i nad każdą belką stropową damy dodatkowy pręt zbrojeniowy, to taki strop obliczeniowo zmieni się w belkę o dwóch przęsłach (Rys. 4). Ponieważ przęsła jej są dwa razy krótsze niż wcześniej i zmienił się schemat statyczny takiego stropu, to jego nośność będzie sześć razy większa niż wtedy, gdy był oparty jedynie na bocznych ścianach garażu.

Rys. 3 – Schemat statyczny i ugięcie stropu opartego na bocznych ścianach garażu
Rys. 4 – Schemat statyczny i ugięcie stropu podpartego dodatkowo podciągiem i słupem w środku

Te dodatkowe obciążenia stropu będą musiały być w dużej mierze przeniesione przez podciąg. Ponieważ jednak podparliśmy go w środku dodatkowym słupem żelbetowym, więc jego przęsła będą krótkie i jego przekrój poprzeczny nie musi być duży, ani też nie musi być silnie zbrojony (Rys. 5). Oczywiście wszystkie parametry podciągu i słupa powinny być dobrane przez konstruktora do wymiarów konkretnego garażu.

Fakt jednak pozostaje faktem, że dzięki niewielkim nakładom finansowym, zdecydowanie, bo sześciokrotnie zwiększyliśmy nośność dachu garażu z małymi bramami. To oznacza, że będzie mógł on teraz przenieść 6 swoich ciężarów własnych i 6 razy więcej niż poprzednio śniegu. A ponieważ ciężar 1 m² dachu w obu wariantach jest praktycznie taki sam, więc cały wzrost nośności dachu garażu z dwiema bramami może być wykorzystany do bezpiecznego przeniesienia dodatkowych ilości śniegu. W centralnej Polsce oznacza to, że wzmocniony dach garażu z dwiema bramami przeniesie kilkadziesiąt razy więcej śniegu niż jego odpowiednik z jedną duża bramą (Rys. 6).

Rys. 5 – Przekrój poprzeczny przez dodatkowy podciąg żelbetowy; poniżej spodu stropu będzie widoczny tylko jego niewielki kawałek
Rys. 6 – Garaż ze wzmocnionym stropem może przenieść znacznie więcej śniegu niż jest się w stanie na nim utrzymać

Rada, którą warto wziąć pod uwagę

Zrobić dwie bramy do podwójnego garażu, wstawić do jego środka słup, strop podeprzeć belką… i nie martwić się z powodu nawet największych opadów śniegu. Oczywiście zaproponowane tu rozwiązanie można by również zrealizować w wariancie garażu z dużą bramą, ale byłoby to zdecydowanie trudniejsze technicznie i bardziej kosztowne.

Zobacz także
Wymurowane z nieregularnych płytek piaskowca elewacje domu, choć oryginalne i atrakcyjne wizualnie, nie...
W dobie rosnącej liczby urządzeń korzystających z internetu stabilność i zasięg sieci Wi-Fi to jedne z...
Dawniej, gdy do budowy zewnętrznych ścian domu używano prawie wyłącznie pełnej cegły ceramicznej, to w...
W pomieszczeniach na poddaszu oraz na ostatnim piętrze budynków z płaskim dachem jest duży problem z...