„Lepiej bez smogu” z ISOVER

Choć lato w pełni, a wraz z końcem sezonu grzewczego temat smogu ucichł, to problem wcale nie zniknął. Jego rozwiązanie wymaga regulacji legislacyjnych, rozwoju programów ułatwiających ograniczenie zużycia energii oraz zmiany postaw społecznych. Przypomina o tym marka ISOVER, organizująca ogólnopolską kampanię społeczną „Lepiej bez smogu”, w której lubiani sportowcy, ambasadorzy akcji – Kamil Stoch, Anka Dziedzic oraz Antonio Lindback – zachęcają do wspólnej walki o czyste powietrze w Polsce.

Smog to kluczowy problem naszego kraju, a jego głównym źródłem, wbrew dotychczasowej opinii nie są samochody i zakłady przemysłowe, a słabo lub w ogóle niezaizolowane budynki, zwłaszcza zaś domy jednorodzinne. Według danych GUS 4,2 mln z nich to obiekty starsze, wybudowane przed 2000 rokiem, charakteryzujące się niższym komfortem cieplnym, a więc wymagające większych nakładów na ogrzewanie. A to nie tylko obciąża naszą kieszeń, ale powoduje również zwiększenie emisji dwutlenku węgla i pyłów, które wpływają na tworzenie się smogu.

„Lepiej bez smogu” to kampania wspierająca założenia rządowego programu „Czyste Powietrze”, której celem jest podnoszenie świadomości istoty ocieplenia domów w procesie termomodernizacji na rzecz walki ze smogiem.

W kampanię zaangażowali się uznani sportowcy: skoczek narciarki Kamil Stoch, trenerka personalna Anka Dziedzic oraz żużlowiec Antonio Lindback, którym problem zanieczyszczonego powietrza jest szczególnie bliski. Razem z ISOVER zachęcają Polaków do zjednoczenia się w walce o czyste powietrze, którym oddychają wszyscy niezależnie od wieku, miejsca zamieszkania czy wykonywanego zawodu. – Na co dzień mieszkam w Zakopanem, gdzie smog towarzyszy nam niemal przez całą zimę. Gdy tylko dostałem propozycję udziału w kampanii na rzecz poprawy jakości powietrza, wiedziałem, że to projekt, w który chcę się zaangażować – mówi Kamil Stoch, trzykrotny mistrz olimpijski w skokach narciarskich.

Jednym z głównych działań zaplanowanych w ramach kampanii jest film z udziałem ambasadorów, którzy oczyszczają mur z zanieczyszczeń. – W ten alegoryczny sposób chcemy zwrócić uwagę na problem zanieczyszczenia powietrza i dotrzeć do Polaków z jasnym przekazem, że wpływ na jakość powietrza, którym oddychamy ma każdy z nas, a działaniem, które pozwala nam na ograniczenie niskiej emisji jest kompleksowa termomodernizacja – mówi Benedykt Korduła, Dyrektor Marketingu ISOVER.

Platforma edukacyjna i 30 000 zł dla inwestora

W ramach kampanii przygotowana została również specjalna platforma działająca pod adresem www.lepiejbezsmogu.pl, gdzie zgromadzone zostały najważniejsze informacje na temat programu „Czyste Powietrze” oraz wskazówki dotyczące realizacji skutecznej termomodernizacji.

Głównym zadaniem termomodernizacji jest poprawa efektywności energetycznej budynku, czyli ograniczenie zapotrzebowania na energię. Pamiętajmy, że zmiana paliwa lub źródła ciepła nie przyniesie oczekiwanych korzyści, jeśli nie zadbamy o poprawną izolację termiczną. Z kolei izolacja nie przyniesie odpowiednich skutków, jeśli nie zadbamy o właściwe materiały i poprawny ich montaż – mówi Kuba Błażewicz, ekspert ISOVER.

By dodatkowo zachęcić do podjęcia działań w kierunku poprawy jakości powietrza Ambasadorzy razem z ISOVER zapraszają do udziału w konkursie, w którym wystarczy nagrać krótki, motywujący film i pokazać w nim życie bez smogu w przyjaznym i komfortowym środowisku. Nagrania można przysyłać do 15 września br. Po tym terminie zebrane filmy zostaną opublikowane na stronie kampanii i poddane głosowaniu internautów. Na finalistów czeka 20 wartościowych voucherów, a dla autora najlepszego filmu przewidziana została nagroda o wartości 30 000 zł. Dodatkową zachętą do rywalizacji jest wspólna kolacja z ambasadorami. Szczegóły i regulamin konkursu można znaleźć na stronie www.lepiejbezsmogu.pl.

Materiał prasowy Isover

Zobacz także

Znajdujące się w pomieszczeniach wloty do kanałów wywiewnych wentylacji naturalnej (grawitacyjnej) mają perforowane osłony, nazywane popularnie kratkami. Powinny być one na tyle duże, by ich przekrój netto – liczony pomiędzy ich zewnętrzną ramką i wewnętrznymi szczeblinkami – nie był mniejszy od przekroju poprzecznego kanału wywiewnego. Niestety jest z tym zwykle problem i rzadko kiedy wykonany w ścianie otwór wentylacyjny i osłaniająca go kratka są na tyle duże […]

.

W Polsce większość domów jednorodzinnych przykryta jest stromymi dachami dwuspadowymi, pod którymi znajduje się mieszkalne poddasze. Konstrukcją takich dachów jest zazwyczaj drewniana więźba krokwiowo-jętkowa, której krokwie przymocowane są dolnymi końcami do równoległych belek, nazywanych murłatami. To właśnie przez murłaty obciążenia z dachu – zarówno pionowe, jak i poziome – są przekazywane na murowaną konstrukcję budynku. Poprawnie zaprojektowana więźba krokwiowo-jętkowa (Fot. 1) – podobnie jak krokwiowa, […]

.

Spoczywające na ścianach nośnych żelbetowe wieńce stropowe mają dla konstrukcji domów murowanych ogromne znaczenie. Dzięki nim nie tylko obciążenia ze stropów są w miarę równomiernie przekazywane na podpierające je ściany. Poprawnie wykonane wieńce usztywniają też cały budynek, przez co znacząco wzrasta jego odporność na nierównomierne osiadanie gruntu. Jedyny problem z wieńcami stropowymi jest taki, że wykonane są z „zimnego” żelbetu, przez co ściany zewnętrzne w tym miejscu mogą […]

.

Pompy ciepła są coraz częściej wybierane przez osoby budujące lub modernizujące swoje domy. Powodów tego jest wiele. Przede wszystkim są to urządzenia, które do wytworzenia ciepła wykorzystują głównie energię odnawialną, znajdującą się w powietrzu, gruncie i wodzie. Dzięki temu nie tylko przyczyniają się do oszczędzania paliw nieodnawialnych, których zasoby na Ziemi gwałtownie się kończą, ale i nie zanieczyszczają powietrza w okolicy. Na szybki wzrost popularności pomp ciepła ma też wpływ […]

.