Jak w garażu zrobić podłogę ze spadkiem?

12 lipca 2024

Zimą w garażu nie będzie gromadziła się woda ze śniegu wwożonego na podwoziu samochodu, jeśli podłoga w nim zostanie zrobiona ze spadkiem w kierunku bramy. Chodzi tu nie tylko o wygodę mieszkańców i względy estetyczne, ale także o ich bezpieczeństwo – zwłaszcza wtedy, gdy na dworze jest mróz, a garaż jest nieogrzewany.

Najprostsze i najtańsze, choć może nie najskuteczniejsze i najwygodniejsze rozwiązanie, to wykonanie całej podłogi garażu z niewielkim, jednoprocentowym spadkiem w kierunku bramy garażowej (Rys. 1).

Rys. 1 – Podłoga z co najmniej 1-procentowym spadkiem na zewnątrz zapewnia spływ wody z topniejącego śniegu w kierunku bramy garażowej – ważne jedynie, by nie zatrzymywała się na jej progu

W takim wariancie woda z roztopionego śniegu przelewałaby się przez próg bramy na zewnątrz. Podczas mroźnej zimy grozi to jednak nie tylko tym, że będzie ona zamarzać na podjeździe – mogłoby się też zdarzyć, że skrzydło bramy przymarznie do progu i nie da się jej otworzyć. By do tego nie doszło, dobrze jest zrobić wzdłuż bramy odwodnienie liniowe, które zbierze wodę spływającą z podłogi i odprowadzi ją na zewnątrz.

Zobacz: Czy warto robić w garażu odwodnienie liniowe?

Podłoga ze spadkiem

Niezależnie od tego, czy przed bramą będzie odwodnienie liniowe (Fot. 1), czy też woda z garażu ma się wylewać na podjazd przez jej próg, trzeba nadać jego podłodze spadek w kierunku na zewnątrz. Nie da się tego zrobić na etapie prac fundamentowych, ponieważ ułożenie podkładu betonowego (Fot. 2) od razu z niewielkim spadkiem (1 cm na 1 metrze) byłoby bardzo trudne, jeśli nie niemożliwe.

Fot. 1 – Odwodnienie liniowe, zrobione wzdłuż bramy garażowej, skutecznie odbiera wodę spływającą na zewnątrz podłogą garażu, dzięki czemu nie zamarza ona wzdłuż wjazdu do niego
Fot. 2 – Betonowy podkład podłogi w garażu – podobnie jak na parterze mieszkalnej części domu – wykonuje się na etapie prac fundamentowych i dba o to, by jego wierzch był poziomy

Przed przystąpieniem do wykonywania podłogi ze spadkiem trzeba na podkładzie betonowym wykonać izolację przeciwwilgociową, która będzie – podobnie jak w części mieszkalnej – połączona z izolacją poziomą ścian fundamentowych. Wykonuje się ją najczęściej z papy termozgrzewalnej (Fot. 3), ułożonej – dla zwiększenia przyczepności – na warstwie wodorozcieńczalnej emulsji asfaltowo-kauczukowej (Fot. 4).

Fot. 3 – Podłogę garażu izoluje się przeciwwilgociowo od gruntu najczęściej papą termozgrzewalną, układając jej arkusze na podkładzie betonowym na zakład
Fot. 4 – Dla zwiększenia przyczepności, przed ułożeniem izolacji z papy, warto podkład betonowy pokryć wodorozcieńczalną emulsją asfaltowo-kauczukową

Po zrobieniu izolacji można przystąpić do wykonywania betonowej wylewki podłogi garażu. Jej spadek najłatwiej jest uformować za pomocą płyt styropianowych różnej grubości. Na pierwszych dwóch metrach od wjazdu do garażu mogą mieć one na przykład grubość 4 cm. Na następnym polu będą miały 6 cm, a na końcu – jeśli garaż ma nie więcej niż 6 m długości – 8 cm.

Płyty styropianowe – pełniące też funkcję izolacji termicznej – warto przykryć folią budowlaną (Fot. 5), dzięki której nie będą się one przemieszczały podczas wykonywania wylewki – nie wciśnie się także między nie zaprawa cementowa.

Wylewka betonowa w najcieńszych miejscach powinna mieć grubość nie mniejszą niż 3 cm (najlepiej 4 cm). Musi być ona oczywiście oddzielona od ścian garażu taśmami dylatacyjnymi o grubości około 5 mm (Fot. 6). Warto ją też – ze względu na obciążenie kołami samochodu – zazbroić powierzchniowo siatkami o oczkach minimum 15 x 15 cm, wykonanymi z drutu 3-4 mm. Dobrze też jest dodać do zaprawy betonowej zbrojenie rozproszone z włókien polipropylenowych, które stosuje się podczas wykonywania wylewek podłogowych w domu.

Fot. 5 – Spadek wylewki podłogowej najłatwiej uzyskać za pomocą płyt styropianowych, układanych warstwami o grubościach zwiększających się skokowo w kierunku wnętrza garażu
Fot. 6 – Betonowa wylewka podłogi garażu powinna być oddzielona od jego ścian na przykład elastyczną taśmą poliuretanową – uchroni ją to od pęknięć spowodowanych skurczem betonu

Wylewkę betonową ze spadkiem formuje się za pomocą rur stalowych ułożonych w rozstawie 60-80 cm na płytach styropianowych i folii. Rury te warto oprzeć na plastikowych podkładkach, które stosuje się pod pręty zbrojeniowe podczas wykonywania stropów i belek żelbetowych. Gdy beton wylewki nieco stwardnieje, rury usuwa się i ślady po nich zaciera zaprawą cementową.

Uwaga! Jeśli podłoga w garażu wykonywana jest bez odwodnienia liniowego, to wierzch progu bramy garażowej nie może być wyżej niż posadzka garażu, wykonana na przykład z płytek gresowych (Rys. 1).

Zobacz także
Powodzie w Polsce może nie są częstym zjawiskiem, ale jednak od czasu do czasu się zdarzają. Na terenach...
Agregaty prądotwórcze stały się niezwykle popularnymi urządzeniami. Sprzyja temu zarówno zwiększona dostępność w...
Fot. Ytong Xella
Przeznaczone do murowania ścian bloki wapienno-piaskowe (silikatowe) są jednymi z najzdrowszych materiałów...
Myślisz o remoncie łazienki, ale nie wiesz, ile to może kosztować? Ceny usług i materiałów budowlanych...