Jak zrobić wyloty w podwójnych kominach wentylacyjnych?

Przewody wywiewne wentylacji naturalnej bardzo często łączy się w grupy, by powyżej dachu było wyprowadzonych jak najmniej kominów. Jest to rozwiązanie korzystne nie tylko ze względów technicznych (pokrycie dachu jest mniej „podziurawione”) i ekonomicznych (każde wyprowadzenie komina ponad dach kosztuje), ale i… estetycznych (mniej kominów – ładniejszy dach).

Zasada łączenia w grupy przewodów wentylacyjnych dotyczy zarówno kominów murowanych z cegły, jak i tych wykonywanych obecnie najczęściej, czyli z gotowych prefabrykatów w keramzytobetonowej obudowie. Przeważnie też kanały wentylacyjne zestawiane są z innymi przewodami – na przykład spalinowym od kotła lub dymowym od kominka, co niestety czasem może mieć złe skutki, gdy wentylacja naturalna nie działa właściwie (zaciąganie dymu lub spalin do domu).

KOMINY WENTYLACYJNE

Z wieloprzewodowymi kominami wentylacyjnymi nie ma zwykle większych problemów, o ile tylko każdy z kanałów ma wyloty na dwie strony (zobacz: Jak poprawić działanie złego komina wentylacyjnego?), które są osłonięte zazwyczaj kratkami (Fot. 1), by nie zagnieżdżały się w nich ptaki.

Fot. 1 – Wyloty kanałów wentylacyjnych są pod „czapką” komina osłonięte kratkami (przez większe kratki płynie powietrze do kotła kondensacyjnego)
Fot. 2 – Murowany komin z jednym rzędem kanałów wentylacyjnych, wykończony powyżej pokrycia dachu cegłą klinkierową, ma szerokość większą niż 40 cm

W kominach ceglanych nie ma kłopotu z tym, by zrobić kratki po obu ich stronach, ponieważ wymiary cegły są dość spore (12 x 25 x 6,5 cm), więc szerokość komina wentylacyjnego (Fot. 2) z rzędem pojedynczych przewodów wynosi aż 38 cm. Ścianki kominów prefabrykowanych są dużo cieńsze (ich grubość nie przekracza 4 cm), więc i wymiary zewnętrzne pojedynczych przewodów są mniejsze (20 x 25 cm). Z tego powodu często stosuje się elementy składające się z dwóch przewodów wentylacyjnych o przekroju brutto 36 x 25 cm. Taki podwójny kanał wywiewny łatwo jest zestawić w jeden komin na przykład z przewodem dymowym do kominka, którego jeden z boków też ma szerokość 36 cm (Fot. 3 i 4).

Fot. 3 – Prefabrykowany przewód dymowy do kominka często zestawia się w jeden komin z podwójnym przewodem wentylacyjnym
Fot. 4 – Jeden z takich przewodów wentylacyjnych wykorzystuje się – zupełnie niepotrzebnie – do zrobienia kratki nad kominkiem
1
Zobacz także

Podczas wykańczania wnętrz tynkiem gipsowym należy zwracać uwagę, by nie miał on bezpośredniego kontaktu z niezabezpieczoną antykorozyjnie stalą, gdyż przyczynia się on do jej szybkiej korozji. To dlatego na przykład wypukłe krawędzie ścian lepiej wzmacniać kątownikami aluminiowymi niż stalowymi, nawet jeśli te ostatnie wykonane są z blachy ocynkowanej. Dobrze wykonane tynki gipsowe, ułożone na ścianach i sufitach (Fot. 1), a także słupach i belkach (Fot. 2) powinny być […]

.

Jednowarstwowe ściany domów, które zostały wybudowane kilkanaście lat temu z bloczków betonu komórkowego, mają współczynnik przenikania ciepła U nieco mniejszy niż 0,3 W/(m²K). Ich izolacyjność termiczna jest oczywiście mniejsza niż wymagają tego od ścian zewnętrznych obecnie obowiązujące przepisy, ale trudno je uznać za „zimne”. Gdy po ponad piętnastu latach właściciele jednego z takich domów (Fot. 1 i 2) zauważyli kilka drobnych rys na jego elewacji, […]

.

Bramy przesuwne są coraz częściej wybierane przez właścicieli domów jednorodzinnych. Przemawia za nimi to, że podczas otwierania i zamykania nie zajmują miejsca na podjeździe – można więc bezpiecznie zaparkować na nim samochód. Ma to szczególne znaczenie wtedy, gdy odległość domu od ogrodzenia wzdłuż ulicy – a więc i długość podjazdu – nie jest zbyt duża. Mające wielowiekową tradycję bramy uchylne, zwane też skrzydłowymi, nie mają […]

.

Żelbet jest kompozytem dwóch materiałów – betonu i stali, stosowanej w postaci prętów zbrojeniowych. Dzięki pomysłowi, by połączyć w jedną całość ich właściwości, sto kilkadziesiąt lat temu powstał materiał, który zrewolucjonizował budownictwo. Podstawowym warunkiem współpracy betonu i stali w konstrukcjach żelbetowych jest ich wzajemna przyczepność. Bez niej byłyby to tylko dwa oddzielne, niepowiązane ze sobą materiały – masywny, ale kruchy beton oraz bardzo wytrzymałe, ale wiotkie pręty […]

.