Jak zrobić trawiasty podjazd przed domem?

Podjazd przed domem wykonuje się najczęściej z betonowej lub kamiennej kostki. Zdarza się jednak, że nie ma on twardej nawierzchni, tylko jest… trawnikiem. Oczywiście odpowiednio wzmocnionym, by w krótkim czasie nie został zniszczony przez parkujące na nim lub wjeżdżające do garażu samochody.

Powód, dla którego właściciele domu decydują się na zrobienie trawnikowego podjazdu, może mieć różne źródło. Na małej działce są nim często plan miejscowy lub warunki zabudowy, w których określono, jaka co najmniej jej część musi pozostać niezabudowana. Zrobienie „zielonego” podjazdu jest wtedy często jedynym sposobem na to, by na działce – po zbudowaniu domu – pozostała odpowiednio duża powierzchnia biologicznie czynna.
Czasem powodem rezygnacji z betonowego lub kamiennego podjazdu mogą być względy finansowe – wykonanie utwardzonego trawnika jest bowiem tańsze niż ułożenie kostki. Trzeba jednak mieć świadomość, że utrzymanie takiej trawiastej nawierzchni wymaga zdecydowanie więcej pracy i czasu niż wybrukowanego podjazdu, który wystarczy jedynie od czasu do czasu zmyć wodą lub poprawić w nim co najwyżej kilka kostek, które się niespodziewanie nieco zapadły pod kołem samochodu.
Bywa jednak też tak, że podjazd z trawą pełni jedynie funkcję dodatkowego parkingu dla gości. W tym wariancie wybór utwardzonego trawnika – zamiast tradycyjnego podjazdu – jest z pewnością rozwiązaniem ze wszech miar rozsądnym. Ta część działki przed domem pozostaje bowiem zielona i zdolna do odbierania wód opadowych czy z topniejącego śniegu. Jednocześnie trawa na takim parkingu nie jest narażona na częste ugniatanie kołami samochodów, nawet wtedy, gdy gospodarze są ludźmi wyjątkowo towarzyskimi i gościnnymi.

BUDOWA TRAWIASTEGO PODJAZDU

Niezależnie od tego, jakie jest przeznaczenie trawiastego podjazdu, powinien być on wykonany ze szczególną starannością i z dobrych materiałów. Nie da się bowiem ukryć, że pod względem eksploatacyjnym należy on do nawierzchni trudnych.
Zaczynamy oczywiście od zdjęcia ziemi roślinnej i wyrównania powierzchni gruntu, na którym ma być wykonany podjazd z trawy. Następnie układamy na nim geowłókninę o gramaturze co najmniej 200 g/m², która będzie chronić 8-10 cm warstwę podbudowy z łamanego żwiru (klińca) przed wymieszaniem z gruntem rodzimym (Rys. 1). Warstwę tę, która dla trawnikowego podjazdu będzie pełnić nie tylko funkcję nośną, ale i drenującą, należy bardzo staranie ubić i wyrównać za pomocą mechanicznej zagęszczarki (Fot. 1).

Rys. 1 – Budowa trawiastego podjazdu – trawa, posiana w ziemi roślinnej, wypełniającej komórki kratki parkingowej z tworzyw sztucznych; mocno ubity podkład z klińca, ułożony na geowłókninie, która oddziela go od gruntu rodzimego
Fot. ZIELONO-MI
Fot. 1 – Warstwa nośna i drenująca z klińca o uziarnieniu 5-25 mm ma grubość 8-10 cm – trzeba ją starannie wyrównać i zagęścić za pomocą zagęszczarki mechanicznej

Następnie na równej i twardej warstwie żwirowej układa się specjalne trawnikowe kratki z tworzyw sztucznych o grubości 4-5 cm (Fot. 2), nazywane w handlu także samochodowymi lub parkingowymi.
Kratki te, połączone ze sobą na samoblokujące się zaczepy, tworzą równą i sztywną płytę (Fot. 3), której zadaniem jest równomierne przeniesienie nacisków od kół samochodowych bezpośrednio na żwirowy podkład, dzięki czemu na powierzchni trawnika nie tworzą się koleiny.

Fot. ZIELONO-MI
Fot. 2 – Na wyrównanej warstwie z klińca układa się elementy kratki parkingowej, łącząc je między sobą na samoblokujące się zaczepy
Fot. ZIELONO-MI
Fot. 3 – Górne krawędzie plastikowych kratek samochodowych, ułożonych na równej podbudowie z klińca, wyznaczają wierzch trawnikowego parkingu

Kolejny etap prac to staranne wypełnienie wszystkich kratek żyzną ziemią roślinną (Fot. 4). Układa się ją równo z ich górnymi krawędziami, wyrównując oczywiście także teren wokół podjazdu (Fot. 5).

Fot. ZIELONO-MI
Fot. 4 – Wszystkie komórki kratek parkingowych trzeba starannie wypełnić żyzną ziemią roślinną
Fot. ZIELONO-MI
Fot. 5 – Wyrównanie ziemi na podjeździe i wokół niego kończy prace poprzedzające wysianie trawy

Teraz pozostaje już tylko wysianie trawy na miejscu parkingowym (Fot. 6) i poczekanie, aż wyrośnie i dobrze się zakorzeni. A później oczywiście dbanie o nią, także przez regularne jej podlewanie, czyli tak samo jak to się robi na „zwykłym” trawniku.

Fot. ZIELONO-MI
Fot. 6 – Posiana jesienią trawa wygląda jeszcze nieśmiało, ale już można sobie wyobrazić, jak miejsce to będzie wyglądać późną wiosną następnego roku

Realizacja: ZIELONO-MI, www.zielono-mi.waw.pl

 

 

 

ZOBACZ TAKŻE:

Czy woda deszczowa z podjazdu może wylewać się na ulicę?

Czy czynna biologicznie powierzchnia działki to po prostu ogród wokół domu?

Jak zrobić kamienną ścieżkę na leśnej działce?

Jak zrobić ścieżki z kamieni polnych?

Jak niedrogo zrobić ogrodowe ścieżki z kamienia?

Czy kostkę betonową lepiej układać na żwirze, czy na betonie?

Zobacz także

Podczas wykańczania wnętrz tynkiem gipsowym należy zwracać uwagę, by nie miał on bezpośredniego kontaktu z niezabezpieczoną antykorozyjnie stalą, gdyż przyczynia się on do jej szybkiej korozji. To dlatego na przykład wypukłe krawędzie ścian lepiej wzmacniać kątownikami aluminiowymi niż stalowymi, nawet jeśli te ostatnie wykonane są z blachy ocynkowanej. Dobrze wykonane tynki gipsowe, ułożone na ścianach i sufitach (Fot. 1), a także słupach i belkach (Fot. 2) powinny być […]

.

Jednowarstwowe ściany domów, które zostały wybudowane kilkanaście lat temu z bloczków betonu komórkowego, mają współczynnik przenikania ciepła U nieco mniejszy niż 0,3 W/(m²K). Ich izolacyjność termiczna jest oczywiście mniejsza niż wymagają tego od ścian zewnętrznych obecnie obowiązujące przepisy, ale trudno je uznać za „zimne”. Gdy po ponad piętnastu latach właściciele jednego z takich domów (Fot. 1 i 2) zauważyli kilka drobnych rys na jego elewacji, […]

.

Bramy przesuwne są coraz częściej wybierane przez właścicieli domów jednorodzinnych. Przemawia za nimi to, że podczas otwierania i zamykania nie zajmują miejsca na podjeździe – można więc bezpiecznie zaparkować na nim samochód. Ma to szczególne znaczenie wtedy, gdy odległość domu od ogrodzenia wzdłuż ulicy – a więc i długość podjazdu – nie jest zbyt duża. Mające wielowiekową tradycję bramy uchylne, zwane też skrzydłowymi, nie mają […]

.

Żelbet jest kompozytem dwóch materiałów – betonu i stali, stosowanej w postaci prętów zbrojeniowych. Dzięki pomysłowi, by połączyć w jedną całość ich właściwości, sto kilkadziesiąt lat temu powstał materiał, który zrewolucjonizował budownictwo. Podstawowym warunkiem współpracy betonu i stali w konstrukcjach żelbetowych jest ich wzajemna przyczepność. Bez niej byłyby to tylko dwa oddzielne, niepowiązane ze sobą materiały – masywny, ale kruchy beton oraz bardzo wytrzymałe, ale wiotkie pręty […]

.