Kiedy warto zdecydować się na uchylną bramę garażową?

Kiedyś bramy do garażu były tylko rozwierane i można było je otwierać jedynie ręcznie. W dodatku w większości z nich, skrzydła dość szybko po za zamontowaniu zaczynały szurać po podjeździe. Dlatego pojawienie się bram uchylnych oznaczało na rynku „garażowym” prawdziwą rewolucję.

Dzisiaj bramy uchylne mają już poważną konkurencję w postaci segmentowych i rolowanych. Mimo to wciąż są popularne i mają swoich zwolenników. Najpewniej decydujące znaczenie ma ich niższa cena, ale także – dzięki prostej konstrukcji – mniejsza awaryjność oraz to, że praktycznie nie wymagają konserwacji. Bywają też takie sytuacje, w których bramy uchylne są niezastąpione.

OTWIERANIE I ZAMYKANIE

Jako główny minus bram uchylnych uważa się to, że przy otwieraniu i zamykaniu dół ich skrzydła wysuwa się przed lico garażu (Fot. 1 i 2). Nie oznacza to jednak, że możemy zniszczyć sobie samochód, gdy zbyt blisko podjedziemy do garażu.
Przy otwieraniu ręcznym nie będzie to po prostu możliwe, bo aby podnieść bramę, musimy przed nią stanąć. Natomiast podczas otwierania bramy za pomocą pilota, automatyka zatrzyma skrzydło, gdy na trafi ono na przeszkodę, na przykład w postaci zderzaka naszego samochodu.
Prawdą jest jednak, że w porównaniu z bramami segmentowymi i rolowanymi, przy uchylnych potrzeba więcej miejsca na podjeździe, gdy – przy zamkniętej bramie wjazdowej – stoi na nim samochód, a my chcemy otworzyć garaż.

Fot. Hörmann KG
Fot. 1 – Brama uchylna po otwarciu wysuwa się najpierw nieco poza lico garażu, by następnie schować pod jego sufitem
Fot. Hörmann KG
Fot. 2 – Dwie bramy uchylne w garażu dwustanowiskowym oznaczają dla inwestora podwójną oszczędność finansową

Uwaga! Są już w sprzedaży bramy uchylne, których skrzydło – w zależności od sposobu zamontowania – wychyla się poza ich lico nie więcej niż 4 cm! Ze względu jednak na wyższą cenę stosowane są one przede wszystkim w garażach, znajdujących się pod mieszkaniami w budynkach wielorodzinnych (Fot. 3).

Konstrukcja bram uchylnych sprawia, że po otwarciu – dzięki prowadnicom – ich skrzydło chowa się pod sufitem garażu (Fot. 4), więc w żadnym stopniu nie uszczupla ono powierzchni do parkowania. Sprężyny, zamontowane po obu stronach ościeżnicy, ułatwiają otwieranie skrzydła, a jednocześnie hamują je przy zamykaniu, by brama nie zamknęła się gwałtownie. Oczywiście sprężyny te są zazwyczaj osłonięte, by przypadkowo nie uszczypać nieostrożnego użytkownika garażu.

Fot. Hörmann KG
Fot. 3 – Są już do kupienia bramy uchylne, które przy otwieraniu i zamykaniu wcale nie wysuwają się poza lico ściany garażu; niestety są droższe od tradycyjnych
Fot. Hörmann KG
Fot. 4 – Dzięki bocznym prowadnicom skrzydło bramy uchylnej chowa się pod sufitem garażu, a pomagają mu w tym dwie sprężyny zamontowane z boków ościeżnicy

Bramy te można otwierać i zamykać ręcznie, ale oczywiście lepiej to robić za pomocą sterowanego pilotem siłownika, zamontowanego pod sufitem garażu. Można je wyposażyć we wszelkie zabezpieczenia i automatykę. Dzięki temu będą się one same ryglować po zamknięciu oraz zatrzymywać, gdy na wjeździe do garażu znajdzie się jakaś przeszkoda.
Jednocześnie nie ma problemu, by w razie braku prądu przejść na obsługę ręczną, zarówno z zewnątrz, jak i z wnętrza zamkniętego garażu.
Dobrze, jeśli skrzydło takiej bramy jest ocieplone styropianem, pianką poliuretanową lub wełną mineralną. Przy czym przydaje się to nie po to, by ocieplenie chroniło garaż przed stratami ciepła, gdyż ogrzewanie go – w sytuacji, gdy jego brama jest w największe mrozy otwierana co najmniej kilka razy dziennie na wiele minut – nie jest najrozsądniejszym rozwiązaniem. Chodzi po prostu o to, by dzięki ociepleniu nie szroniło się skrzydło od wewnątrz garażu, gdy na przykład po wilgotnych dniach przychodzi mroźna noc.

ELEMENT ELEWACJI

Brama uchylna jest niezastąpiona, gdy w elewacji domu są na przykład detale drewniane i zależy nam by ona też była tak wykończona, tworząc z nią jedną kompozycyjną całość (Fot. 5-8). Wystarczy jedynie zamówić bramę do indywidualnego wykończenia i jej skrzydło wypełnić od zewnątrz na budowie, podczas wykonywania pozostałych elementów elewacyjnych domu.
W innych rodzajach bram takie rozwiązanie jest praktycznie niemożliwe, bo przy masowej produkcji zrobienie skrzydła, które pasowałoby do bramy, będącej elementem elewacji konkretnego domu, byłoby nieopłacalne, nawet przy dużo wyższej cenie.

Fot. Hörmann KG
Fot. 5 – Skrzydło bramy, nadproża garażu i okien domu oraz frontowa ściana lukarny wykończone są w ten sam sposób
Fot. Hörmann KG
Fot. 6 – Do wykończenia skrzydła bramy i ścian garażu zostały użyte te same materiały, jak do drzwi wejściowych i detali elewacji domu
Fot. Hörmann KG
Fot. 7 – Dzięki osłonięciu całej frontowej ściany garażu, poziomymi, drewnianymi listwami, zastosowanymi także na dużych fragmentach elewacji domu, jego brama jest praktycznie niewidoczna
Fot. Hörmann KG
Fot. 8 – Bramy tego podwójnego garażu, zamontowane w licu jego ścian, mają skrzydła wykończone takimi samymi panelami drewnianymi, jak elewacja całego budynku, a wielkość bram wynika z poziomych i pionowych jej podziałów

ZOBACZ TAKŻE:

Czy w podwójnym garażu lepiej mieć jedną bramę, czy dwie?

Czy garaż w bryle domu to dobre rozwiązanie?

Czy warto robić w garażu odwodnienie liniowe?

Zobacz także

Wystające ze ścian balkony są najbardziej wystawionymi na destrukcyjne oddziaływanie czynników atmosferycznych elementami domu. Słońce, deszcz, śnieg oraz częste i gwałtowane zmiany temperatury powodują, że nawet dobrze zabezpieczone z czasem niszczeją i wymagają remontu. Dotyczy to nie tylko warstw wykończeniowych, ale niekiedy także ich konstrukcji. Można się oczywiście zastanawiać, czy w domach jednorodzinnych – ze względu na bliskość ogrodu – balkony w ogóle są potrzebne. Jeśli już jednak […]

.

Wykonywanie więźb krokwiowo-jętkowych ma bardzo długą tradycję. Wciąż są one najczęściej stosowaną konstrukcją stromego, dwupołaciowego dachu. Mimo to połączenie jętek z krokwiami, mające dla tych dachów podstawowe znaczenie konstrukcyjne, wykonywane jest bardzo często niezgodnie ze sztuką budowlaną. Przy czym zdarza się to nawet zręcznym i wydawałoby się doświadczonym cieślom. O tym, że pozioma belka, nazywana jętką, służy do rozpierania pary krokwi mniej więcej […]

.

Są takie domy jednorodzinne, w których schody z parteru na piętro nie mają balustrad i poręczy – i to wcale nie dlatego, że właścicielom zabrakło pieniędzy na ich zrobienie. Tak po prostu zostały wymyślone, by przez oryginalną formę i wykończenie, swoją funkcją dekoracyjną konkurowały z komunikacyjną. Choć schody bez żadnych zabezpieczeń nie spełniają wymagań warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki (§ 296, § 298), ich posiadacze […]

.

W domach jednorodzinnych kanalizacja działa grawitacyjnie, co oznacza, że ścieki spływają pod własnym ciężarem do sieci kanalizacyjnej, przydomowej oczyszczalni ścieków lub osadnika bezodpływowego, popularnie nazywanego szambem. By było to możliwe, do pionów kanalizacyjnych musi być zapewniony dopływ powietrza. Bez dostępu powietrza do pionów, podczas na przykład spuszczania wody w toalecie, powstawałoby podciśnienie, którego skutkiem byłoby wysysanie wody znajdującej się w syfonie (zamknięciu wodnym) wanny lub umywalki. Przez […]

.