Jakie są zalety segmentowej bramy garażowej?

Osób, które budują lub remontują swoje domy, nie trzeba przekonywać do garażowej bramy segmentowej. Prawie 80% z nich wybiera właśnie ten model, chociaż może być on nawet kilka razy droższy od bramy uchylnej. Jeśli jednak do kosztu samej bramy dodamy wydatki na napęd i montaż to różnice w cenie między różnymi rodzajami bram nie będą aż takie duże.

Podstawową zaletą bram segmentowych jest to, że przy otwieraniu i zamykaniu nie wysuwają się przed lico garażu (Fot. 1). Dzięki temu mniejszy może być przed nim podjazd, na którym przy zamkniętej bramie wjazdowej będzie można pozostawić samochód.
Ale nie jest to jedyny pożytek z bramy segmentowej. Montuje się ją od wewnętrznej strony ściany garażu, więc kształt nadproża nie stanowi tu żadnego ograniczenia. Bramy segmentowe można zamontować nawet wtedy, gdy nad wjazdem do garażu znajduje się nadproże łukowe (Fot. 2).

Fot. Hörmann KG
Fot. 1 – Podczas otwierania i zamykania brama segmentowa nie wychyla się z lica garażu; dzięki temu samochód na podjeździe może stać tuż przed nią
Fot. Hörmann KG
Fot. 2 – Bramy segmentowe montuje się od wewnętrznej strony ściany garażu, dlatego nie ma znaczenia, jaki kształt ma nadproże nad wjazdem do niego

Taki sposób montażu tych bram sprawia, że ich konstrukcja w żadnym stopniu nie zmniejsza szerokości wjazdu (ościeża) w ścianie garażu. Powiększa się też – o grubość ściany garażu – odległość od lica jego bramy do bramy wjazdowej na działkę (Fot. 3).
Ponieważ segmenty tych bram poruszają się w prowadnicach (Fot. 4), więc są szczelne na przewiewanie – na wszystkich swoich krawędziach. Większy jest zatem sens ocieplania elementów takich bram i dlatego pod względem izolacyjności termicznej przewyższają one zdecydowanie bramy uchylne. Z tego względu bramy segmentowe są szczególnie polecane do garaży, które wbudowane są w bryłę domu lub do niego dostawione. Dotyczy to zwłaszcza domów energooszczędnych oraz garaży ogrzewanych.
Dzięki prowadnicom, bramy segmentowe można też łatwiej zabezpieczyć przed włamaniem, przez zazwyczaj skuteczniejsze ryglowanie niż przy bramach uchylnych.

Fot. 3 – Miejsce montażu bramy segmentowej sprawia, że długość podjazdu przed garażem powiększa się o grubość jego ściany, co czasem może się przydać
Fot. 4 – Dzięki temu, że segmenty poruszają się w prowadnicach, łatwiej takim bramom zapewnić szczelność oraz zwiększyć ich odporność na próby wyważenia

DO GÓRY LUB W BOK

Większość bram segmentowych otwiera się do góry, przemieszczając się pod strop garażu (Fot. 5). Oprócz tych modeli, są też takie, które otwierają się w bok, przesuwając na jedną ze ścian garażu (Fot. 6). Może być to korzystne rozwiązanie, gdy pod sufitem garażu poprowadzono instalacje, na przykład wentylacji mechanicznej. Taki model bram segmentowych, choć jest droższy od tych najpopularniejszych otwieranych do góry, sprawdzi się też wtedy, gdy garaż nie ma ani wejścia łączącego go z domem, ani dodatkowych drzwi – na przykład do ogrodu. Nie trzeba wtedy bowiem otwierać całej bramy, by schować w garażu kosiarkę lub zabrać z niego rower.

Fot. 5 – Większość bram segmentowych otwiera się do góry i chowa pod sufitem garażu
Fot. Hörmann KG
Fot. 6 – Są też na rynku modele, których segmenty przesuwają się na boczną ścianę garażu

NAPĘD AUTOMATYCZNY

Każda brama garażowa, nie tylko segmentowa, musi dać się otworzyć ręcznie. Zawsze bowiem może zdarzyć się przerwa w dopływie prądu. Na co dzień wygodniej jest oczywiście wyposażyć bramę w elektryczny napęd i otwierać ją (i zamykać) automatycznie za pomocą pilota. Taki napęd ma oczywiście zabezpieczenia, by brama zatrzymywała się (lub cofała), gdy trafi na przeszkodę.
Zimą otwarcie bramy uchylnej może uniemożliwić zaspa śniegu, zwłaszcza mokrego, zalegająca przed garażem. Dla segmentowej nie byłoby to oczywiście problemem (Fot. 7), ale za to grozi jej przymarznięcie do progu. Nie powinniśmy jednak obawiać, że możemy spalić silnik. Automatyka rozpozna, że zwiększyła się siła potrzebna do otwarcia bramy i napęd się wyłączy. By jednak ograniczyć takie sytuacje, dobrze jest zrobić wzdłuż bramy odwodnienie liniowe (Fot. 8), które przejmie wodę, spływającą z podłogi garażu i nie dopuści do jej gromadzenia się przy progu.

Fot. Hörmann KG
Fot. 7 – Zaspy śniegu przed garażem w żadnym stopniu nie utrudniają otwierania bram segmentowych; może się jednak zdarzyć, że przymarzną one do progu
Fot. 8 – Zmniejszymy ryzyko przymarznięcia bramy segmentowej do progu, jeśli wzdłuż niego zrobimy w garażu odwodnienie liniowe, które odprowadzi na zewnątrz wodę z topniejącego śniegu

* * *
Popularność bram segmentowych sprawia, że ich wzornictwo jest bardzo bogate. Bez żadnych problemów można je dobrać zarówno do domów o nowoczesnej architekturze (Fot. 9), jak i rustykalnej, w elewacji których dominują elementy drewniane (Fot. 10).

Fot. Hörmann KG
Fot. 9 – Bogata pod względem wymiarów, wzornictwa i kolorystyki oferta producentów sprawia, że bez trudu dobierzemy bramę segmentową pasującą do architektury domu
Fot. Hörmann KG
Fot. 10 – Nowoczesna brama segmentowa może być też tak wykończona, że będzie pasować do domu o rustykalnej architekturze, z wieloma drewnianymi elementami i detalami

ZOBACZ TAKŻE:

Czy w podwójnym garażu lepiej mieć jedną bramę, czy dwie?

Czy garaż w bryle domu to dobre rozwiązanie?

Czy warto robić w garażu odwodnienie liniowe?

Czy garaż w bryle domu powinien być ogrzewany?

Zobacz także

W domu jednorodzinnym, szczególnie niezbyt dużym, schody powinny zabierać jak najmniej miejsca. Zajmują bowiem powierzchnię nie tylko na parterze, ale i na piętrze. Przestrzeń pod schodami można wprawdzie przynajmniej częściowo wykorzystać, ale nie będzie z niej takiego samego pożytku jak z pomieszczeń o pełnej wysokości. Z tego powodu w większości domów jednorodzinnych najczęściej projektowane są proste schody, składające się z jednego lub dwóch biegów. Jeśli mają one zajmować […]

.

Powoli wraca moda na ogrzewanie wnętrz piecami kaflowymi. Ważny jest tu pewnie sentyment – swoim wyglądem przywołują one wspomnienia starych, dobrych czasów. Duże znaczenie ma też jednak ich duża akumulacyjność cieplna, dzięki której ogrzewają pomieszczenie jeszcze długo po tym, gdy wygaśnie ogień w ich palenisku. Niestety rosnącemu zainteresowaniu piecami kaflowymi, nie towarzyszy wiedza na temat ich eksploatacji. Nie ma w tym może […]

.

Budowę domu można zacząć w momencie, gdy mamy już jego projekt architektoniczno-budowlany, formalną zgodę urzędu na jej rozpoczęcie oraz zakontraktowanego wykonawcę robót. Pora roku ma tutaj mniejsze znaczenie, zwłaszcza jeśli nie zamierzamy wybudować domu w ciągu jednego sezonu budowlanego. Choć oczywiście nie powinny to być raczej miesiące zimowe. Jest jeszcze jeden bardzo ważny warunek, niezbędny dla rozpoczęcia budowy domu: mamy zapewnione […]

.

Zgodnie z prawem budowlanym to inwestor jest odpowiedzialny za ustanowienie kierownika budowy. Nie oznacza to jednak, że musi być to osoba wybrana i zatrudniona przez niego. Równie dobrze o jego interesy na budowie domu może zadbać zaufany i kompetentny inspektor nadzoru. Prawo budowlane (Art. 18) stanowi, że to inwestor musi zadbać o to, żeby budową jego domu kierowała osoba z odpowiednimi uprawnieniami zawodowymi. Dobrze jednak, żeby był to szef firmy, z którą […]

.