Jakie są zalety rolowanej bramy garażowej?

Garażowe bramy rolowane, nazywane też roletowymi lub żaluzjowymi, zaliczane są do rozwiązań z wyższej półki, nie tylko dlatego, że są droższe od uchylnych i segmentowych. Swoim wyglądem i zasadą działania bardzo przypominają rolety stosowane w oknach i drzwiach balkonowych.

Dzięki swojej konstrukcji, podczas zamykania i otwierania bramy te nie zajmują miejsca nie tylko przed wjazdem do garażu (jak uchylne), ale też wewnątrz garażu (jak uchylne i segmentowe). W niektórych sytuacjach – na przykład przy bardzo niskim nadprożu lub braku miejsca pod sufitem – może to być ich ważnym atutem.
Skrzydło bram rolowanych (Fot. 1) składa się z wąskich, sztywnych lameli (profili), wykonanych najczęściej z aluminium i wypełnionych pianką poliuretanową. Są one ze sobą połączone zaczepami, dzięki którym dają się łatwo nawijać na wał, ukryty w specjalnej skrzynce (kasecie) zamocowanej nad wjazdem do garażu.

Fot. Hörmann KG
Fot. 1 – Bramy rolowane, których płaszcz składa się z wąskich lameli (profili), podczas otwierania i zamykania nie zabierają miejsca przed garażem, ani w jego wnętrzu

W niektórych modelach napęd wału znajduje się poza skrzynką (Fot. 2), dzięki czemu jest do niego łatwy dostęp w celu konserwacji lub ewentualnej naprawy.
Bramy rolowane kupuje się zawsze z elektrycznym napędem, ale to nie znaczy, że w razie jego awarii, lub po prostu podczas przerwy w dostawie prądu, nie da się jej otworzyć ręcznie. Większość z nich jest zresztą wyposażona w sprężyny (Fot. 3), usprawniające pracę mechanizmu napędowego, więc także manualna obsługa bramy nie wymaga użycia zbyt dużej siły; nie jest też potrzebna do tego korba.
Bramy te otwiera się i zamyka zdalnie za pomocą pilota. Są one oczywiście wyposażone w różnego rodzaju zabezpieczenia, które chronią je na przykład przed opadnięciem pod własnym ciężarem lub przerywają ich zamykanie, gdy w świetle wjazdu do garażu znajdzie się osoba lub samochód albo pojawi się nagle jakaś inna przeszkoda. Po zamknięciu brama rygluje się automatycznie, uniemożliwiając jej podważenie albo przynajmniej utrudniając otwarcie przez osobę do tego nieuprawnioną; przy braku zasilania można to zrobić także ręcznie za pomocą kluczyka.

Fot. Hörmann KG
Fot. 2 – W niektórych modelach bram rolowanych napęd wału, na który nawijany jest ich płaszcz, znajduje się poza kasetą, dzięki czemu dostęp do niego podczas konserwacji jest ułatwiony
Fot. Hörmann KG
Fot. 3 – Mechanizm napędowy bram rolowanych często wyposażony jest w podwójne sprężyny, umożliwiające ich ciche i łagodne otwieranie oraz zamykanie, także w sytuacjach awaryjnych

MIEJSCE MONTAŻU

Największa zaletą bramy rolowanej jest jednak chyba to, że można ją zamontować w dowolnym miejscu otworu wjazdowego do garażu. Można to zrobić nie tylko od strony wewnętrznej – jak segmentową, ale także od zewnątrz – powiększając w ten sposób miejsce w garażu. W tym drugim wariancie kaseta, w której chowa się nawinięty na wał płaszcz bramy, jest odpowiednio zabezpieczona przed opadami atmosferycznymi i ingerencją osób trzecich.
Zarówno przy montażu od środka, jak i od zewnątrz nie ma znaczenia kształt otworu wjazdowego do garażu – jego nadproże może być także łukowe.
Bramę rolowaną można też zamontować w świetle ościeża, podobnie jak uchylną, ale wjazd do garażu musi być wtedy odpowiednio wysoki, by pod nadprożem znalazło się miejsce na kasetę.

* * *
Bramy rolowane, zapewne z racji tego, że sprzedaje się ich mniej, oferowane są w mniejszym wyborze kolorystycznym niż na przykład segmentowe. U producenta można często zamówić bramę rolowaną z lamelami pokrytymi okładziną imitująca drewno (Fot. 4), odporną na promieniowanie ultrafioletowe i zmienne warunki atmosferyczne.
Ich maksymalna szerokość, nie przekraczająca zazwyczaj 5 m, jest wystarczająca przy garażu dwustanowiskowym, natomiast największa wysokość – około 3 m – umożliwia parkowanie w nim nawet dużego samochodu osobowego z bagażnikiem na dachu.

Fot. Hörmann KG
Fot. 4 – Na zamówienie można mieć bramę rolowaną z lamelami pokrytymi, odporną na warunki atmosferyczne i promieniowanie słoneczne, okładziną imitującą drewno

ZOBACZ TAKŻE:

Jakie są zalety segmentowej bramy garażowej?

Kiedy warto zdecydować się na uchylną bramę garażową?

Czy w podwójnym garażu lepiej mieć jedną bramę, czy dwie?

Czy garaż w bryle domu to dobre rozwiązanie?

Czy warto robić w garażu odwodnienie liniowe?

Czy garaż w bryle domu powinien być ogrzewany?

Zobacz także

Podczas wykańczania wnętrz tynkiem gipsowym należy zwracać uwagę, by nie miał on bezpośredniego kontaktu z niezabezpieczoną antykorozyjnie stalą, gdyż przyczynia się on do jej szybkiej korozji. To dlatego na przykład wypukłe krawędzie ścian lepiej wzmacniać kątownikami aluminiowymi niż stalowymi, nawet jeśli te ostatnie wykonane są z blachy ocynkowanej. Dobrze wykonane tynki gipsowe, ułożone na ścianach i sufitach (Fot. 1), a także słupach i belkach (Fot. 2) powinny być […]

.

Jednowarstwowe ściany domów, które zostały wybudowane kilkanaście lat temu z bloczków betonu komórkowego, mają współczynnik przenikania ciepła U nieco mniejszy niż 0,3 W/(m²K). Ich izolacyjność termiczna jest oczywiście mniejsza niż wymagają tego od ścian zewnętrznych obecnie obowiązujące przepisy, ale trudno je uznać za „zimne”. Gdy po ponad piętnastu latach właściciele jednego z takich domów (Fot. 1 i 2) zauważyli kilka drobnych rys na jego elewacji, […]

.

Bramy przesuwne są coraz częściej wybierane przez właścicieli domów jednorodzinnych. Przemawia za nimi to, że podczas otwierania i zamykania nie zajmują miejsca na podjeździe – można więc bezpiecznie zaparkować na nim samochód. Ma to szczególne znaczenie wtedy, gdy odległość domu od ogrodzenia wzdłuż ulicy – a więc i długość podjazdu – nie jest zbyt duża. Mające wielowiekową tradycję bramy uchylne, zwane też skrzydłowymi, nie mają […]

.

Żelbet jest kompozytem dwóch materiałów – betonu i stali, stosowanej w postaci prętów zbrojeniowych. Dzięki pomysłowi, by połączyć w jedną całość ich właściwości, sto kilkadziesiąt lat temu powstał materiał, który zrewolucjonizował budownictwo. Podstawowym warunkiem współpracy betonu i stali w konstrukcjach żelbetowych jest ich wzajemna przyczepność. Bez niej byłyby to tylko dwa oddzielne, niepowiązane ze sobą materiały – masywny, ale kruchy beton oraz bardzo wytrzymałe, ale wiotkie pręty […]

.