Czy w podwójnym garażu lepiej mieć jedną bramę, czy dwie?

listek54bBogacimy się i jesteśmy coraz bardziej wygodni. Dlatego obecnie wielu inwestorów chce mieć w nowobudowanym domu garaż na dwa samochody. Czy ma on mieć jedną dużą bramę, czy dwie małe – to pytanie, na które muszą sobie wówczas odpowiedzieć.

Zarówno garaż mały, jak i duży może być zaprojektowany w bryle budynku lub do niej dostawiony. Może też stać oddzielnie na działce, na przykład przy ulicy i być z domem połączony jedynie zadaszonym przejściem.

GARAŻ W BRYLE DOMU

Jeśli garaż z domem stanowi całość, decyzja dotycząca liczby bram podyktowana jest jedynie względami funkcjonalnymi i finansowymi.
Duża brama to z pewnością wygodniejszy wjazd do garażu dla dwóch samochodów.
Z kolei dwie bramy to mniejsze wychłodzenie garażu zimą; rzadko bowiem właściciele opuszczają garaż i wracają do niego jednocześnie. Przy dwóch bramach garaż jest więc otwierany na mróz jedynie w połowie.
Dla niektórych plusem dwóch bram jest większa dyskrecja, bo otwierając jedną z nich, nie pokazują drugiego samochodu…
Jeśli dla kogoś najistotniejszy jest koszt obu rozwiązań, to po wybraniu modelu łatwo może łatwo sprawdzić u dystrybutora lub producenta, co jest droższe – montaż dużej bramy z mocniejszym napędem czy dwóch małych bram ze słabszymi?

Fot.1 – Na garażu z płaskim dachem dostawionym do domu można urządzić taras dostępny na przykład z sypialni na poddaszu

GARAŻ OBOK DOMU

Inaczej jest, gdy garaż jest budynkiem wolnostojącym lub dostawionym do domu (Fot. 1). Zwykle jest on przykryty płaskim dachem; gdy przylega do domu można na nim na przykład urządzić taras przy sypialniach.
Wiele zależy oczywiście od architektury samego domu, ale duży garaż z płaskim dachem to sytuacja spotykana najczęściej. Robienie nad nim stromego dachu to rzadkość, chyba że przewidziano urządzenie na jego stropie mieszkalnego poddasza. Tylko, że wtedy mamy do czynienia z opisaną wcześniej sytuacją, czyli garażem w bryle domu (a właściwie domem w bryle garażu…).
Jeśli więc mamy samodzielny podwójny garaż z płaskim dachem to za wyborem dwóch małych bram, zamiast jednej dużej, zdecydowanie przemawia… śnieg. Niewiele osób ma bowiem ochotę w czasie śnieżycy zrzucać jego nadmiar z dachu, by uchronić od zniszczenia znajdujące się pod nim samochody… i sam garaż.

MOCNIEJSZY DACH

Wykorzystując filar pomiędzy mniejszymi bramami możemy wielokrotnie zwiększyć nośność dachu i absolutnie nie przejmować się śniegiem.
Przeważnie konstrukcją dachu nad takim podwójnym garażem jest któryś z popularnych stropów gęstożebrowych oparty na podłużnych ścianach (Rys. 1).
Wykonując w środku jego rozpiętości mały podciąg (25 x 40 cm), oparty na filarze pomiędzy bramami i dodatkowym słupie żelbetowym (25 x 25 cm), ustawionym na betonowej stopie w środku garażu (Rys. 2), możemy w prosty sposób znakomicie wzmocnić jego dach.

Rys. 1 – Garaż na dwa samochody z jedną bramą
Rys. 2 – Garaż na dwa samochody z dwiema bramami
1
Zobacz także

Od wiosny do jesieni koszt podlewania ogrodu, zwłaszcza jeśli jest spory, stanowi istotną pozycję w wydatkach związanych z utrzymaniem domu. Żyjemy bowiem w takim klimacie, w którym do utrzymania w naszym ogrodzie zielonego trawnika oraz kwitnących rabat i krzewów nie wystarczy wody, która spada z nieba. Mimo że czasem narzekamy na nadmiar deszczu… Jeśli do podlewania sporego ogrodu (Fot. 1) używamy wody z wodociągu, to zapłacimy za nią dużo, czasem nawet więcej niż za pozostałą […]

.

Kotły kondensacyjne mają zamkniętą komorę i nie pobierają powietrza do spalania z pomieszczenia – ich działanie nie ma więc bezpośredniego wpływu na to, co dzieje się z powietrzem wewnątrz domu. Dlatego można je bez obaw montować nie tylko w kotłowni czy pomieszczeniu technicznym, ale także w kuchni lub łazience, a nawet w korytarzu. Kocioł kondensacyjny pobiera powietrze do spalania i pozbywa się spalin za pomocą przewodu powietrzno-spalinowego. Może […]

.

Wystające ze ścian balkony są najbardziej wystawionymi na destrukcyjne oddziaływanie czynników atmosferycznych elementami domu. Słońce, deszcz, śnieg oraz częste i gwałtowane zmiany temperatury powodują, że nawet dobrze zabezpieczone z czasem niszczeją i wymagają remontu. Dotyczy to nie tylko warstw wykończeniowych, ale niekiedy także ich konstrukcji. Można się oczywiście zastanawiać, czy w domach jednorodzinnych – ze względu na bliskość ogrodu – balkony w ogóle są potrzebne. Jeśli już jednak […]

.

Wykonywanie więźb krokwiowo-jętkowych ma bardzo długą tradycję. Wciąż są one najczęściej stosowaną konstrukcją stromego, dwupołaciowego dachu. Mimo to połączenie jętek z krokwiami, mające dla tych dachów podstawowe znaczenie konstrukcyjne, wykonywane jest bardzo często niezgodnie ze sztuką budowlaną. Przy czym zdarza się to nawet zręcznym i wydawałoby się doświadczonym cieślom. O tym, że pozioma belka, nazywana jętką, służy do rozpierania pary krokwi mniej więcej […]

.