Czy w podwójnym garażu lepiej mieć jedną bramę, czy dwie?

listek54bBogacimy się i jesteśmy coraz bardziej wygodni. Dlatego obecnie wielu inwestorów chce mieć w nowobudowanym domu garaż na dwa samochody. Czy ma on mieć jedną dużą bramę, czy dwie małe – to pytanie, na które muszą sobie wówczas odpowiedzieć.

Zarówno garaż mały, jak i duży może być zaprojektowany w bryle budynku lub do niej dostawiony. Może też stać oddzielnie na działce, na przykład przy ulicy i być z domem połączony jedynie zadaszonym przejściem.

GARAŻ W BRYLE DOMU

Jeśli garaż z domem stanowi całość, decyzja dotycząca liczby bram podyktowana jest jedynie względami funkcjonalnymi i finansowymi.
Duża brama to z pewnością wygodniejszy wjazd do garażu dla dwóch samochodów.
Z kolei dwie bramy to mniejsze wychłodzenie garażu zimą; rzadko bowiem właściciele opuszczają garaż i wracają do niego jednocześnie. Przy dwóch bramach garaż jest więc otwierany na mróz jedynie w połowie.
Dla niektórych plusem dwóch bram jest większa dyskrecja, bo otwierając jedną z nich, nie pokazują drugiego samochodu…
Jeśli dla kogoś najistotniejszy jest koszt obu rozwiązań, to po wybraniu modelu łatwo może łatwo sprawdzić u dystrybutora lub producenta, co jest droższe – montaż dużej bramy z mocniejszym napędem czy dwóch małych bram ze słabszymi?

Fot.1 – Na garażu z płaskim dachem dostawionym do domu można urządzić taras dostępny na przykład z sypialni na poddaszu

GARAŻ OBOK DOMU

Inaczej jest, gdy garaż jest budynkiem wolnostojącym lub dostawionym do domu (Fot. 1). Zwykle jest on przykryty płaskim dachem; gdy przylega do domu można na nim na przykład urządzić taras przy sypialniach.
Wiele zależy oczywiście od architektury samego domu, ale duży garaż z płaskim dachem to sytuacja spotykana najczęściej. Robienie nad nim stromego dachu to rzadkość, chyba że przewidziano urządzenie na jego stropie mieszkalnego poddasza. Tylko, że wtedy mamy do czynienia z opisaną wcześniej sytuacją, czyli garażem w bryle domu (a właściwie domem w bryle garażu…).
Jeśli więc mamy samodzielny podwójny garaż z płaskim dachem to za wyborem dwóch małych bram, zamiast jednej dużej, zdecydowanie przemawia… śnieg. Niewiele osób ma bowiem ochotę w czasie śnieżycy zrzucać jego nadmiar z dachu, by uchronić od zniszczenia znajdujące się pod nim samochody… i sam garaż.

MOCNIEJSZY DACH

Wykorzystując filar pomiędzy mniejszymi bramami możemy wielokrotnie zwiększyć nośność dachu i absolutnie nie przejmować się śniegiem.
Przeważnie konstrukcją dachu nad takim podwójnym garażem jest któryś z popularnych stropów gęstożebrowych oparty na podłużnych ścianach (Rys. 1).
Wykonując w środku jego rozpiętości mały podciąg (25 x 40 cm), oparty na filarze pomiędzy bramami i dodatkowym słupie żelbetowym (25 x 25 cm), ustawionym na betonowej stopie w środku garażu (Rys. 2), możemy w prosty sposób znakomicie wzmocnić jego dach.

Rys. 1 – Garaż na dwa samochody z jedną bramą
Rys. 2 – Garaż na dwa samochody z dwiema bramami
1
Zobacz także

W domu jednorodzinnym, szczególnie niezbyt dużym, schody powinny zabierać jak najmniej miejsca. Zajmują bowiem powierzchnię nie tylko na parterze, ale i na piętrze. Przestrzeń pod schodami można wprawdzie przynajmniej częściowo wykorzystać, ale nie będzie z niej takiego samego pożytku jak z pomieszczeń o pełnej wysokości. Z tego powodu w większości domów jednorodzinnych najczęściej projektowane są proste schody, składające się z jednego lub dwóch biegów. Jeśli mają one zajmować […]

.

Powoli wraca moda na ogrzewanie wnętrz piecami kaflowymi. Ważny jest tu pewnie sentyment – swoim wyglądem przywołują one wspomnienia starych, dobrych czasów. Duże znaczenie ma też jednak ich duża akumulacyjność cieplna, dzięki której ogrzewają pomieszczenie jeszcze długo po tym, gdy wygaśnie ogień w ich palenisku. Niestety rosnącemu zainteresowaniu piecami kaflowymi, nie towarzyszy wiedza na temat ich eksploatacji. Nie ma w tym może […]

.

Budowę domu można zacząć w momencie, gdy mamy już jego projekt architektoniczno-budowlany, formalną zgodę urzędu na jej rozpoczęcie oraz zakontraktowanego wykonawcę robót. Pora roku ma tutaj mniejsze znaczenie, zwłaszcza jeśli nie zamierzamy wybudować domu w ciągu jednego sezonu budowlanego. Choć oczywiście nie powinny to być raczej miesiące zimowe. Jest jeszcze jeden bardzo ważny warunek, niezbędny dla rozpoczęcia budowy domu: mamy zapewnione […]

.

Zgodnie z prawem budowlanym to inwestor jest odpowiedzialny za ustanowienie kierownika budowy. Nie oznacza to jednak, że musi być to osoba wybrana i zatrudniona przez niego. Równie dobrze o jego interesy na budowie domu może zadbać zaufany i kompetentny inspektor nadzoru. Prawo budowlane (Art. 18) stanowi, że to inwestor musi zadbać o to, żeby budową jego domu kierowała osoba z odpowiednimi uprawnieniami zawodowymi. Dobrze jednak, żeby był to szef firmy, z którą […]

.