Czy w podwójnym garażu lepiej mieć jedną bramę, czy dwie?

listek54bBogacimy się i jesteśmy coraz bardziej wygodni. Dlatego obecnie wielu inwestorów chce mieć w nowobudowanym domu garaż na dwa samochody. Czy ma on mieć jedną dużą bramę, czy dwie małe – to pytanie, na które muszą sobie wówczas odpowiedzieć.

Zarówno garaż mały, jak i duży może być zaprojektowany w bryle budynku lub do niej dostawiony. Może też stać oddzielnie na działce, na przykład przy ulicy i być z domem połączony jedynie zadaszonym przejściem.

GARAŻ W BRYLE DOMU

Jeśli garaż z domem stanowi całość, decyzja dotycząca liczby bram podyktowana jest jedynie względami funkcjonalnymi i finansowymi.
Duża brama to z pewnością wygodniejszy wjazd do garażu dla dwóch samochodów.
Z kolei dwie bramy to mniejsze wychłodzenie garażu zimą; rzadko bowiem właściciele opuszczają garaż i wracają do niego jednocześnie. Przy dwóch bramach garaż jest więc otwierany na mróz jedynie w połowie.
Dla niektórych plusem dwóch bram jest większa dyskrecja, bo otwierając jedną z nich, nie pokazują drugiego samochodu…
Jeśli dla kogoś najistotniejszy jest koszt obu rozwiązań, to po wybraniu modelu łatwo może łatwo sprawdzić u dystrybutora lub producenta, co jest droższe – montaż dużej bramy z mocniejszym napędem czy dwóch małych bram ze słabszymi?

Fot.1 – Na garażu z płaskim dachem dostawionym do domu można urządzić taras dostępny na przykład z sypialni na poddaszu

GARAŻ OBOK DOMU

Inaczej jest, gdy garaż jest budynkiem wolnostojącym lub dostawionym do domu (Fot. 1). Zwykle jest on przykryty płaskim dachem; gdy przylega do domu można na nim na przykład urządzić taras przy sypialniach.
Wiele zależy oczywiście od architektury samego domu, ale duży garaż z płaskim dachem to sytuacja spotykana najczęściej. Robienie nad nim stromego dachu to rzadkość, chyba że przewidziano urządzenie na jego stropie mieszkalnego poddasza. Tylko, że wtedy mamy do czynienia z opisaną wcześniej sytuacją, czyli garażem w bryle domu (a właściwie domem w bryle garażu…).
Jeśli więc mamy samodzielny podwójny garaż z płaskim dachem to za wyborem dwóch małych bram, zamiast jednej dużej, zdecydowanie przemawia… śnieg. Niewiele osób ma bowiem ochotę w czasie śnieżycy zrzucać jego nadmiar z dachu, by uchronić od zniszczenia znajdujące się pod nim samochody… i sam garaż.

MOCNIEJSZY DACH

Wykorzystując filar pomiędzy mniejszymi bramami możemy wielokrotnie zwiększyć nośność dachu i absolutnie nie przejmować się śniegiem.
Przeważnie konstrukcją dachu nad takim podwójnym garażem jest któryś z popularnych stropów gęstożebrowych oparty na podłużnych ścianach (Rys. 1).
Wykonując w środku jego rozpiętości mały podciąg (25 x 40 cm), oparty na filarze pomiędzy bramami i dodatkowym słupie żelbetowym (25 x 25 cm), ustawionym na betonowej stopie w środku garażu (Rys. 2), możemy w prosty sposób znakomicie wzmocnić jego dach.

Rys. 1 – Garaż na dwa samochody z jedną bramą
Rys. 2 – Garaż na dwa samochody z dwiema bramami
1
Zobacz także

Komin, do którego podłącza się stojący w salonie kominek, zwykle prowadzi się od fundamentów. Dotyczy to zarówno kominków wolnostojących, jak i tych z obudowanym wkładem. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by komin do nich wykonać na żelbetowym stropie nad parterem i połączyć z kominkiem przez pozostawiony w nim odpowiedniej wielkości otwór. Zrezygnowanie z budowania komina kominka od fundamentów domu (Fot. 1) i postawienie go na stropie nad parterem jest bezpieczne, pod warunkiem, że jego konstrukcja jest przygotowana do przeniesienia […]

.

Na zewnętrzne rolety okienne działają takie same czynniki jak na okna. Ich odkształcenia mogą powodować zarówno gwałtowne podmuchy wiatru, jak i znaczne zmiany temperatury. Dlatego powinny być one osadzone w otworach okiennych w taki sposób, by na ich styku z tynkiem zewnętrznym nie powstawały rysy. Przy czym nie chodzi tu tylko o względy estetyczne, ale także o zapewnienie szczelności na styku prowadnic rolety i tynku, bez której prędzej czy później może dojść […]

.

Więźby dachowe – nie tylko dachów dwuspadowych – projektuje się przede wszystkim tak, by ich obciążenie (ciężar własny, śnieg i wiatr) było bezpiecznie przenoszone na ściany domu. Zdecydowanie mniej uwagi poświęca się oddziaływaniu takiego dachu na ściany szczytowe, choć zdarza się, że może być on przyczyną ich zarysowania. Dawniej, gdy pod stromymi dachami były tylko niemieszkalne strychy, więźby dachowe – zarówno krokwiowe, jak […]

.

Nie ma przepisu, który określałby minimalną wysokość cokołu wokół domu jednorodzinnego. Nie jest jednak dobrze dla elewacji budynku, jeśli styka się ona bezpośrednio z terenem. Dlatego w naszych warunkach klimatycznych warto, by elewacja była oddzielona od gruntu pasem, który wykończony jest materiałem odpornym na wilgoć i zabrudzenia. W krajach o cieplejszym od naszego klimacie bardzo często podłoga parteru jest na tym samym poziomie, co teren wokół domu. U nas także […]

.